Aangepast zoeken
Artist's residence for rent in Zeeuws-Vlaanderen
(the Netherlands) details

De GEMINI bevindt zich de komende maanden in de Caraïben click map

map public domain CIA

SAILING Weather

reisverslagen
week 08 en 09 van het jaar 2015, door Frans
van Prickly Bay naar Tyrell bay, Carriacou en verder door naar Bequia (St. Vincent)

Om 6 uur opgestaan, snel ontbeten met eieren en spek en kwart voor zeven ankerop. Naar Tyrell bay was het 40 mijl, richting NE en net niet bezeild. Voor het laatste stuk moesten we aan de wind twee slagen maken. Met gemiddeld 4,5 knp arriveerden we 's middags om een uur of 5, vonden snel een geschikte ankerplek en zaten om half zes aan het "aankomst sop".
Tyrell Bay ligt in de zuid-west hoek van Carriacou, het is een ruime baai, gemakkelijk aan te lopen en ankeren. Er zijn aan de kust een aantal bars, restaurants met een dinghy dock en minimarkets. De sfeer is er rielekst en oorspronkelijk, alleen maar jotties, geen tourist te bekennen. Carriacou yachtclub in het zuiden van de baai heeft ook een dinghy dock. We hebben er (illegaal) gedouched en bij de douane en immigratie kun je wat drinken, eten en op het internet. De douane mevrouw was wel weer een mooi voorbeeld hoe persoonlijkheidsgestoorden op formele "machtsfuncties" terecht kunnen komen. Toen zij eenmaal op het terras haar Burger had weggewerkt, gebood zij de 4 wachtende schippers in haar kantoor. Zich luid overgevend aan Karaoke van de plaatselijke hit, communiceerde zij met gebaren welke formulieren in te vullen. Haar onhebbelijke houding noopte de schippers tot zwijgend toestemmen. Je kunt er maar beter "onder gaan zitten" dan haar eens stevig de oren te wassen. Ik wil nog even de immigratiedame in Paramaribo in herinnering brengen, van wie bekend was dat ze zo maar ONGEWENST in je paspoort kon stempelen. 's Middags zijn we met de minibus naar Hillsborough gereden, het slaperige hoofdstadje van het eiland.

Bij de bushalte ontmoetten we een aantal interessante karakters. Vervolgens lieten we ons naar het plaatsje Windward aan de andere kant van het eiland vervoeren waar nog aan traditionele scheepsbouw zou worden gedaan. Het plaatsje ligt, de naam zegt het al, aan de loefzijde van het eiland, achter een rif, op het oog niet zo gemakkelijk er met de Gemini naar toe te varen. Aan het strand onder de bomen zagen we drie boten in aanbouw en in het water een aantal exemplaren die klaar waren en voor anker lagen. Klassieke lijnen inderdaad, die terug te voeren zijn tot de oorspronkelijke ontwerpen van Schotse scheepbouwers uit de late 18e eeuw. Het gerucht gaat dat het vooral snelle boten moesten zijn om de kotter van de douane er uit te kunnen zeilen. Het gereedschap is, in tegenstelling tot de verhalen, niet meer traditioneel. We zagen zaag- en schuurmachines. Het hout komt zowel uit het binnenland van Cariacou als uit Zuid-Amerika. Zowel vrachtboten, vissersschepen als kleinere zeil dinghies verlaten hier de werfjes.

Gemiddeld een half jaar duurt het voor dat een exemplaar zoals op de foto klaar is, vertelde een scheepsbouwer mij. Van moederszijde was hij inderdaad van Schotse komaf.

in de Lazy Turtle hebben we getafeld en ons internet-werk gedaan

Woensdag 25 februari zijn we weer vroeg vertrokken voor de 35 mijl naar Bequia, spreek uit Bekwee. Om 5 uur 's middags konden we daar het anker laten vallen in Admirality bay. Bequia is een van de Grenadinen. Het heeft voor mij altijd iets magisch gehad, als het voorbeeld van een mooi tropisch eiland. Helaas blijkt het zijn ziel verkocht te hebben aan het Amerikaanse toerisme. Het is er duur; gelukkig hoeven we hier geen kamertje te zoeken. Er wordt herhaaldelijk gewaarschuwd voor diefstal op de jachten, dat je dinghy aan de ketting moet en daar wordt je ook niet meer ontspannen van. We hebben donderdag de kustlijn van de baai bekeken, in een restaurant onze emails doorgenomen en zijn 's middags met de dinghy naar het strand geweest (Princess Margaret beach).

We hebben besloten diezelfde dag net voor het donker op weg te gaan naar Dominica. We hebben dan nog ruim de tijd om het eiland te bezoeken. Geert zal van daar terug vliegen naar St.Maarten.