Gemini Route Logboek van Alles wat ContactBlogStartpagina
 
mei-juni´05
  Cuba-Jamaica-Haiti-
 Curaçao
 - Toos, Wilma &Frans

april.´05
  Cuba zuidkust
 - Harriet &Frans

mrt-apr.´05
  Cuba
 - Frans

februari´05
  St Maarten-St Croix-
 Puerto Rico-
 Dom.Republiek-Haiti-
 Jamaica-Cuba
 - Art, Lies & Frans

kerst´04 - jan´05
 Kp Verden - St Maarten
 - Iris & Frans

najaar 2004
  Ned-Gran Canaria
 - Lino & Frans

<< 02/02/2005 08/02/2005 >>
  07-02-2005:   -ART

Ik ben jarig vandaag, 54 en dan de Caribe op, mooi hoor. Frans en ik gaan uitklaren bij de douane. Lies gaat de was ophalen en nog wat laatste boodschappen doen aan de overkant. De auto wordt om 9 uur opgehaald door iemand van de verhuur. We komen aan het loket bij een nors kijkende douane mevrouw. Daar blijkt dat Frans geen bewijs heeft dat Iris terug is naar Nederland. Er moet een bewijs komen dat Iris St Maarten heeft verlaten, anders zou ze mischien wel illegaal op het eiland vertoeven. "Zorgt U daar maar voor". De shipspapers en paspoorten liggen aan de andere kant van het glas, we krijgen ze niet terug. "So we have a problem", zegt Frans. "Yes, you have". Wat te doen, we willen om 11 uur uitvaren. We besluiten om naar het vliegveld te rijden en daar de Air France dames te vragen of er een passagierslijst van afgelopen dinsdag is. Helaas, open om 10.30 uur, te laat dus. Bij het wegrijden bijna op een andere auto geknald, dat zal de spanning wel wezen. We rijden terug en bellen bij de ´Mailbox´ Iris op haar werk en leggen het uit. Ze heeft gelukkig nog wel haar ticket, dus weg komen we, alleen wanneer. Ik opper in de auto aan Frans om de douanelady telefonisch met mijn mobiel in contact te brengen met Iris op haar werk, We dubben, "dat doet ze toch niet". Iedereen kan wel zeggen, "U spreekt met Iris van Steyn". We gaan er toch heen om het te proberen. De douanelady checked eerst Air France per telefoon. Frans vraagt aan haar of ze via de mobiel met Iris contact wil, hij gooit er een paar officiële termen doorheen en jawel ze wil met Iris praten. Iris moet per fax haar ticket laten zien en wij krijgen stempels in de paspoorten en de shipspapers terug. We kunnen uitvaren.
Lies heeft tijdens het boodschappen doen een cadootje gekocht: een pot Nutella en oorwatjes voor mij en voor Frans een toiletverfrisser! We starten de motor en gaan tanken. Aan de andere kant ligt zo`n joekel van een motorjacht, wij tanken 750 ltr de buurman 45000, tja verschil moet er zijn, maar ik zit liever op de 'Gemini'.

We varen uit en voor beginners als wij is het gelijk een roerige zee. Om te voelen hoe het is mag ik aan het roer. Ik heb er knap moeite mee om roer en kompas in de gaten te houden en na 3 uur ben ik geveld. Kluiver en grootzeil zijn opgezet. We krijgen les in de mastworp en wat waar moet hangen. Er moet veel geleerd worden voor je een schip kan varen. Ik ben als beginneling natuurlijk verbrand en was nog zo gewaarschuwd: "Zet nou een pet op". Een beetje maaglast, moe en verbrand en ga ik even liggen. Om 16.50 uur wordt ik wakker en met ´happy hour´ en 2 eenheden later ben ik weer oke. We zien dolfijntjes. Lies is helemaal in de wolken, een stuk of 20, schat ik, scheuren een tijdje langs het schip. We gaan onze eerste nacht op open zee in en wij lopen met ons tweetjes de wacht. We weten dat we Frans anytime kunnen wekken. Wat ons te wachten staat weten we echt niet. Het schip vaart uiteraard op de autopilot op de uitgezette koers. Het is aan ons om tegenliggers te ontdekken. Het is een aparte ervaring om met z`n 2tjes op zee te zijn, El Capitan slaapt en wij kijken naar de sterren en de zee die inmiddels een stuk rustiger is geworden. Als Frans ons aflost gaat Lies niet slapen. Ze is echt klaarwakker van de adrenaline, maar ik slaap in no time zo moe als ik ben. Als het licht begint te worden ziet ze St. Croix duidelijk liggen. De zon ziet ze niet opkomen want ze valt alsnog in slaap.

terug naar de reisverslagen

All Rights Reserved 2005-2010. http://www.sy-gemini.nl Design by IMAGEPOINT