We varen de haven uit en her en daar op de kade staan er heel wat nederlanders ons uit te wuiven, wat vind je daar van? (sy-Volonté, Sark en Ojalá en onze buren sy-Grace (D) )
Eenmaal goed onderweg worden we omringd door dolfijnen, waar hebben we dat allemaal aan te danken?
En ik spot een haai, zo´n zwarte driehoek, net als in de boeken van Kuifje, alleen de grijns kan ik niet waarnemen.
De eerste drie dagen zijn we noodgedwongen aan het motoren.
Hier is geen lol aan hoor! Eerst 2 dagen praktisch windstil en nu dit: wind tussen de 20 en 25 knopen (dat gaat nog), maar zwáre zee en regen. Zit je achter een plastickie naar die woeste zee te kijken (soms toch wel mooi ...).
Zelfs in bed is het koud en klam. Frans houdt gewoon alles aan, maar die moet er ook nog al ´s uit. Bijvoorbeeld als ik 3 vissersboten zie die ons in dreigen te sluiten. Ja, in de nacht hoor. Frans gaat achter het roer, autopilot eraf en godverren.
We gaan toch wel hard, 7-8 knopen met die zware zee, dat is ongehoord voor de dame.
Dit gaat volgens mij de hele week zo duren. Over 78 uur wordt het 30+ knopen. Het zou nu moeten minderen (maandagmiddag), maar ik zie niks. Ja, regen!
Ik had daarvóór het boek "het aanlopen van zeehavens in slecht weer" zitten lezen en dat had ik toch beter niet kunnen doen. Daarin staat wat er allemaal mis kan gaan.
Toen onze zwager Max mailde, dat het wel eens 48 knopen wind zou kunnen worden, werd het ons beiden toch wel wat wit om de neus.
Frans heeft toen weer Commanders Weather om advies gevraagd. Dat kost wel wat, maar die komen met een resoluut plan. Dat kwam er in het kort op neer dat we het zware weer vóór moesten blijven. We krijgen een waypoint per dag 12.00 en een gemiddelde snelheid. De twee eerste dagen is er praktisch geen wind, dus hebben we gezeild én gemoterd.
Daarnaast hebben ook nog Buoyweather en Gribfiles voor weer- en wind verwachtingen via SailMail (e-mail via de radio).
Het wordt toch een beetje een race tegen het nóg slechtere weer, maar ook wel leuk want er staat een pittige opgaaf om die target te halen.
Af en toe zie je om je heen zo´n golf waarvan je denkt: "daar wil ik niet tussen zitten". Dan maar ff verder een boekie lezen dan, dat leidt wat af ...
De hele dag zijn er flinke golven en staat er een behoorlijke wind (tot 26 knopen - windkracht 6), maar het is toch vooral de combinatie met de lompe zee die het tot een vermoeiende dag maakt. En dat ondanks dat we het fok hebben verwisseld voor het feloranje stormfokkie wat rustiger vaart. Het lijkt alsof we keihard gaan, maar door die zeegang zijn we blij met gemiddeld 6,5 - 7 knopen.
Alles dus nog steeds zoals voorspeld door Commanders Weather en de afstand slinkt zienderogen. ´s-avonds om 21.00 uur nog 240 mijl, dus we liggen op schema!
Het brood rijst steeds beter naarmate de reis vordert: ik gebruik nu gewoon warm water en we hebben nog genoeg levensmiddelen aan boord om de reis comfortabel uit te zitten.
Kom ik van m´n tukkie nét voor de wacht, zegt Frans: "Ik ga een tanker oproepen, die zit precies achter ons". Via de AIS kunnen we op een radarschermpje zien dat het de ´Stavanger Breeze´ is, op weg naar Rotterdam. En via kanaal 16 van de marifoon, kan je hem dan oproepen. Dat duurde even, zit zeker te slapen? Maar daar antwoordde hij toch en op de vraag of hij ons wel gezien had, zien we die enorme tanker een flinke draai maken. Mooi niet dus! Weet je hoe hard zo´n ding gaat?
Diezelfde nacht, regen, flinke zee, zie ik op het scherm een boot recht op ons af komen. Een Spaanse vissersboot ´Faro de Burela´. Moet ie wéér z´n bed uit! Gelukkig is er kanaal 16, maar de goede man spreekt geen woord engels en uit alles blijkt dat hij ons niet ziet. Frans spreekt wel spaans en wordt bedankt voor het uitwijken. "Het is wel gevaarlijk voor kleine boten op zee hoor", zegt ie nog ..
Frans zag een walvis 'springen', niet spuiten zoals ik de dag er voor, nee, horizontaal het water uit en huppetee. Leg dat maar eens vast op een foto!
Vrijdag en zaterdag, het is inmiddels gebleken dat het plan om het slechte weer vóór te blijven heeft gewerkt, is het weer prachtig.
Ik word nogal geïntimideerd door de waanzinnige gedetailleerdheid van de navigatiekaart op de iPad, denk dat het allemaal ondieptes zijn, maar dat is toch niet zo:
klik voor een groter beeld
En in de vroege ochtendzon op zaterdag steken we met plezier drie shipping-lanes over, het lijkt wel of iedereen en dag vrij heeft genomen.
klik voor een groter beeld
Wel een dagje zeilen/moteren nog, maar 's-avonds om half tien waren we dan in Falmouth. Frans hangt waanzinnig overboord en steekt in één keer een tros door een mooring, rust in de tent.