Aangepast zoeken
Artist's residence for rent in Zeeuws-Vlaanderen
(the Netherlands) details

De GEMINI bevindt zich de komende maanden in de Caraïben click map

  map public domain CIA

Water -an art project
  sail.robertschilder.com


 Recente positie op
 Shiptrak.org

Facebook button

Pinterest button

SAILING Weather



  reisverslagen  
Week 01 tot en met 06 van het jaar 2015, door Frans
Peake's wharf, Chaguaramas, Trinidad

Week 01 tot en met 06 van het jaar 2015, door Frans Peake's wharf, Chaguaramas, Trinidad
Peake's heeft een travellift van 150 ton. Af en toe kwamen er dan flinke coasters aan de Gemini voorbij.
De meeste activiteit deze weken heeft te maken gehad met het afwerken van de joblist. Voor veel klussen had ik lokale werkers nodig, wat een opgave is gebleken om die voor een redelijke prijs aan het werk te krijgen. De quotes varieerden van matig tot gigantisch. De timmerman John Louis vroeg New York bedragen en na een klusje, volgens mij wil hij niet op zijn knieen werken, besloot ik hem te "ontslaan". Ook een jachtschilder, die ik vroeg de kajuit een beetje bij te werken, vroeg waanzinnig hoge bedragen. Eind van het liedje was dat ik veel van het timmerwerk zelf heb gedaan en Steve (zie foto) mij heeft geholpen met schilderen en schoonmaken. Steve levert geen high standard werk af, maar als je zijn werk controleert, kan het acceptabel worden.


De dieselmechanic Falco bleek kundig en betrouwbaar (er moest een nieuwe zoutwaterpomp worden besteld en gemonteerd). De lasser Mitchell, voor reparatie van de zwemtrap en nieuwe plaatjes in het dek en de hull), werd daarentegen een 'hoofdpijndossier' , omdat hij nooit op zijn afspraken verscheen. Chris tenslotte, de maat van rigger Jonas (met Jonas had ik ook al woorden over de betaling) heeft me kundig geholpen met de montage van het nieuwe roer voor de windpilot, het aanslaan van de zeilen en het tunen van het tuig. Al met al gemengde ervaringen op Trinidad met als grootste irritatie de Carnivalshouding als het gaat om werken.


Het bedrijf Marine Safety Equipment Service and Sales Company Limited in Chaguaramas (mischa@marinesafetytt.com) dat de keuring van het reddingvlot heeft verricht, zorgde voor een bijzondere ervaring. Mijn verzoek om bij de keuring aanwezig te zijn, werd probleemloos ingewilligd. Stap voor stap werd het vlot uitgepakt en van deskundig commentaar voorzien. In Thailand, waar de laatste keuring had plaatsgevonden, moet het een stagiair op zijn eerste dag zijn geweest die de keuring van het Gemini-vlot heeft verricht, gezien de serie van onvergeeflijke fouten die aan het licht kwamen. Had ik het vlot nodig gehad in de Indische Oceaan was het of geexplodeerd of niet opgeblazen.

Hier een deel van miskleunen van het Thaise keuringsbedrijf MSC in Bangkok:
Good day Frans,
Further to your visit to our facility a short while ago, please be advised that your Plastimo liferaft was opened and visually inspected. As you know, upon opening the liferaft the technician discovered the below listed, which may have caused damage to the liferaft/prevented the liferaft from inflating as it should in an emergency.
1. Strap wrapped around liferaft instead of manufacturer recommended tape for packing purposes
2. Vacuum bag not heat sealed, thus causing moisture to enter and damage liferaft buoyancy and water pockets
3. Inflation valve not tightened as per manufacturer guidelines which would have prevented the liferaft from inflating as it should due to loss of gas
4. Painter line not tied as per manufacturer guidelines
5. Emergency pack not secured to liferaft buoyancy, which could have caused emergency items to be lost at sea in the event of inflation
6. LED light not secured to liferaft buoyancy
7. Incorrect sealing bands used thus allowing moisture to enter the liferaft container

Met bovenstaande brief heb ik een klacht ingediend bij de tussenpersoon "Yachtsolutions" in Phuket. Zij namen mijn klacht serieus en hebben de overige klanten die in dezelfde periode hun liferaft hebben laten servicen, gewaarschuwd. Binnen een maand kreeg ik een schadevergoeding aangeboden in de vorm van betaling van de laatste keuring in Trinidad, wat ik heb geaccepteerd.

Op 12 februari lag la Gemini weer aan de steiger en heb ik de aanvraag voor de verzekering van de hull nieuw leven ingeblazen. Na de vereiste documenten (verklaringen van een succesvolle splash en sea trial en de verklaring van de keurmeester dat zijn aanbevelingen waren opgevolgd) te hebben verzameld, surveyor Billy was na een aantal vragen bereid me van een "letter of compliance" te voorzien, werd op de woensdag na Carnival een nieuwe verzekering afgesloten bij Agostini in Port of Spain.


Inmiddels waren Stefan en Geert gearriveerd. Geert vaart 14 dagen mee, tot 3 maart en Stefan zal tot Sint Maarten opstappen. Pfft, eindelijk weer varen ...

 

terug naar de reisverslagen



 Reisverslagen 2011
  -Frans

juli - november 2007
 Ecuador - Marquesas - Genootschapeilanden
  -Frans

mei - juni 2007
 Panama & Galapagos
  -Harriet & Frans

maart - april 2007
 Cartagena & Panama
  -Frans

maart - april 2007
 Curaçao - Cartagena
  -Iris & Frans

mei 2006
 Curaçao
 STRIPVERHAAL
 - Coja &Proza

april 2006
 Isla de Margarita
 - Aad & Frans

maart - april 2006
 Curaçao-Isla de Margarita
 - Stefan, Richard & Frans

mei-juni´05
  Cuba-Jamaica-Haiti-
 Curaçao
 - Toos, Wilma &Frans

april.´05
  Cuba zuidkust
 - Harriet &Frans

mrt-apr.´05
  Cuba
 - Frans

februari´05
  St Maarten-St Croix-
 Puerto Rico-
 Dom.Republiek-Haiti-
 Jamaica-Cuba
 - Art, Lies & Frans

kerst´04 - jan´05
 Kp Verden - St Maarten
 - Iris & Frans

najaar 2004
  Ned-Gran Canaria
 - Lino & Frans





All Rights Reserved 2005-2014. | www.sy-gemini.nl | Design by IMAGEPOINT