Dinsdagochtend, toen we aankwamen bij St. Helena, was het weer zo dramatisch slecht dat we ons afvroegen wat Napoleon bij aankomst bij zijn (definitieve) verbanningsoord wel gedacht moet hebben. We kregen bijna medelijden met de man.
Maar eenmaal wat verder in de ochtend werd het toch gauw weer flink warm.
"Ferry service,
Ferry Service, Ferry Service, here sailing yacht Gemini, sailing yacht Gemini, sailing yacht
jemmienaai, do you copy, over?"
"Ferry Service"
"Pickup eight o´clock?"
"Okaai ..."
De afgelopen dagen hebben we gezocht naar de historische hoogtepunten van dit bijzondere eiland. We hadden een leuke gids en na hem te hebben gevraagd vooral duidelijk engels te spreken werd het een bijzondere tour. Er gingen heel wat deuren open en iedereen vond het leuk dat we zo geinterresseerd zijn. Het museum, de archieven en de huizen waar Napoleon heeft verbleven, met veel grappige details. Ik heb foto's gemaakt waar het niet mocht en we hebben gekopieerd wat we te pakken konden krijgen.
Jamestown is een verhaal apart: de vreemde mengeling van culturen, de verwachting wat de toekomst (het nieuwe vliegveld?) zal brengen en dan die idiote run op verse groente.
* Kijk vooral ook op het engelse blog ( http://sail.robertschilder.com ),
want daar staan weer andere dingen.
beroepsdeformatie
Vandaag hebben we een tour over het eiland gemaakt: de huizen waar Napoleon heeft gewoond 'main attraction', de verrassend groene valleien, Diana's Peak (hoogste punt) en het vliegveld in aanbouw.
In een pick-up truck zoals je die alleen in slechte films ziet en Robert -onze gids- zwaaide naar iedere vrouw die hij onderweg tegen kwam. "Ja", zei hij, "ik reed vroeger de schoolbus; nu zijn ze groot en hebben hun eigen gezin en die ken ik dan ook weer". Frans vond de man nog verrassend fit voor z'n leeftijd (78). Een gezonde omgeving of minder stress?
beeld van Napoleon in het Briars Paviljoen, Jamestown, Saint Helena
Napoleon in z´n gloriedagen
Jamestown ligt in een vallei
tourguide
Robert A. Peters vertelt over de historie van Jamestown (z´n tel. nr. is 3346 ..)
Jacob´s Ladder, Jamestown. Werd gebruikt om mest naar boven en goederen naar beneden te brengen.
"The Inclined Plane"
Geconstrueerd voor de Saint Helena Railway Company in 1825 of in 1829 (dat kan ik niet lezen..)
door het Saint Helena Artillery Regiment en herbouwd door de Royal Engineers in 1871
lengte 270 meter (900 feet), met iedere trede stijg je gemiddeld 27,5 cm. (11 inches)
height above sealevel zo´n 180 meter (602 feet), aantal treden 699.
het terrein waar het kamp van de krijgsgevangen Boeren heeft gelegen.
op de achtergrond Diana´s Peak
Flax, de grote bladeren op de voorgrond, werd gebruikt om touw van te maken..
Longwood House, Saint Helena Island
De haard in de eetkamer was 24 uur per dag aan, maar die trok zo slecht dat er niet langer dan 20 minuten aan tafel gezeten kon worden.
De badkamer was de meest ongezonde kamer van het hele huis, de schimmel stond er letterlijk op de muren. Napoleon ging in bad, terwijl er een laken over het water lag om het te reinigen van ongerechtigheden, beetje omgekeerde wereld dus. Hij at, schreef en las in bad (dat doen er wel meer) maar hij ontving er ook zijn bezoek.
Kijk daar hebben we wat aan, dat soort details maken zo'n zoektocht leuk, buiten het gerucht van het arsenicum in het behang, maar die kennen jullie natuurlijk al?
Ik herinner me een schilderij van een franse politicus die was gestorven in z'n bad; blijkbaar doen die lui alles vanuit hun badkuip.
Er wordt hard gewerkt aan de aanleg van een een vliegveld en de verwachtingen over wat het effect hiervan zal zijn voor heel het eiland zijn hoog gespannen. Heuvels worden letterlijk afgegraven en dalen daar mee weer opgevuld. Voor 'e'en enorm bedrijf is het een order van vele honderden miljoenen. Maar komen er dan ook ineens veel meer toeristen en waar moeten die dan naar toe? Komen ze allemaal golfen?
Of wordt alles alleen maar duurder, al dat geld moet toch ergens vandaan komen?
Ze zeggen dat op vulkanische as alles groeit en de meeste 'Saints' hebben een eigen tuintje, maar blijkbaar staan groente en fruit toch niet hoog op het verlanglijstje, want een beetje gezellige boomgaard hebben we toch niet gezien. Wel koffie (St. Helena coffee), bananen, mais ed.
Koeien mogen, bij wet bepaald, niet op het land gemolken worden, dus de weinige runderen die we hebben gezien worden voor het vlees gehouden. Wat dan weer in de schappen ligt bij Solomon.
Marktdag ..
Iedere donderdagmorgen is er markt in Jamestown, in het marktgebouw op het Marktplein. En, zo hadden we gehoord en gelezen, je kunt maar beter op tijd zijn want veel is er niet.
Veel? Er was helemaal niets! En we gaan de oceaan op voor bijna drie weken. Ik zag de alom gevreesde scheurbuik al opdoemen, niks vers, geen vitamientjes. Frans vroeg 't aan iemand buiten het gebouw en die wees op een groepje mensen aan de overkant: "Ga daar maar in de rij staan".
En ja hoor, om klokslag negenen mochten we de cour op van de supermarkt en daar stonden wat kisten met aardappelen en wortelen. Wij waren met twee, dus dat was snel voor elkaar, , niet goedkoop maar wat moet je anders.
Afrekenen in de super, en de familie Solomon neemt de functie van de markt over.
De meeste mensen hebben zelf een moestuin en ruilen met buren en kennissen, vandaar, maar je moet het maar weten.
The Market, Jamestown, Saint Helena
Wholesale Solomon
locals
in de rij gaan staan om groente te kunnen kopen op marktdag, Jamestown
De buit is binnen, ook de supermarkt is van Solomon.
In het archief van Jamestown probeerden we er achter te komen wat de Nederlanders hier voor sporen hebben achter gelaten ook al zijn ze hier niet langer dan zo'n 75 jaar geweest.
Hier staat wat we gevonden hebben.
White Horse Tavern, Jamestown, Saint Helena.
terug naar de reisverslagen