Aangepast zoeken

reisverslagen
Week 33, 2013 door Frans
Van Singapore naar Belitung, Indonesië

Na eerst 400 L diesel te hebben getankt, zijn we maandag de 12e om 14:00 uit Singapore, One15 marina vertrokken. Met de tijstroom mee maakten we 7 knoop snelheid en nog voor donker arriveerden we op de ankerplek in Tanjung Tering. In 2011 waren we hier eerder geweest en dat was goed bevallen.

´s Morgens kregen we een heavy Sumatra (squall) over ons heen en bleek het nadeel van deze ankerplek. Met de wind naar ZW gedraaid, lagen we plotsklaps in een kom aan lagerwal. Als de donder zijn we ankerop gegaan en hebben op zee een veilig heenkomen gezocht.
De 330 mijl naar Belitung zijn zeer traag verlopen als gevolg van de sterke kopwind (max 25 knp) en de daarbij behorende golven. Het diepte dagrecord van de Gemini ligt nu op 48 mijl. Motorzeilend met het grootzeil haalden we de eerste dagen nog geen 3 knp gemiddeld. Vanf de 3e nacht ging de wind liggen en konden we meer snelheid maken. De laatste nacht ging een coaster (de TENG HE) na eerst een paar uur paralel aan ons te hebben gevaren, plotsklaps voorlangs, minderde snelheid en ging vervolgens de weg terug. Had ik niet 30 graden naar stuurboord uitgeweken, hadden we hem geraakt. Wat een rare mensen heb je toch, ook op zee.
De SSB radio bleek defect. Eerst dacht ik nog in Singapore geen ontvangst te hebben vanwege de vele masten en hoge gebouen om ons heen, maar op open zee gaf de radio ook geen sjoege. Met de Iridium phone kon ik Drew van de Revelation, met wie ik dagelijks radiocontact zou hebben, laten weten van het mankement. We hebben geen weerbericht nu en moeten nog zien uit te vinden hoe je met de Iridium gribfiles binnen kunt halen.
Troy zijn hoofdwond heeft tijdens het herstel fantastische kleuren laten zien. Hij kan nu weer met beide ogen zien. Dat gaat goed komen.

Bij de aanloop van Belitung werden we door > 20 dolfijnen verwelkomd. Al springend maakten ze er een showtje van. "They welcome us to Indonesia", liet Troy zich ontvallen. Nog maar net voor donker raakten we bij het zoeken naar een ankerplek bijna op het rif. Tricky gebied hier. We liggen nu op 6 m diepte, wel een eindje van de kust vandaan. We hebben INGO ontmoet, een Duitse solozeiler met een zelfbouw catamaran. Hij gaat ook naar Capetown en dan via Namibie naar Brazilie. Die gaan we weer tegenkomen. We genieten erg van Indonesie, om eens een uitdrukking van Kimberley te gebruiken. De warung van Rusdi aan het strand is onze pleisterplaats. Hij regelt diesel en Bintangs voor ons, we eten er heerlijke snapper en huren een scootertje om naar het stadje Panjun Pandan te kunnen gaan voor geld, internet en boodschappen. Het is een feest om over het platteland te gaan met al die vriendelijke locals om je heen. "Hey Mister, where are you going?" Jammer dat we na 2 dagen al weer op weg moeten.