Aangepast zoeken

 



  reisverslagen  
Verslag van week 30 tot en met en 32 van het jaar 2013, door Frans
ONE degree 15 Marina, SINGAPORE


De reis van Penang naar Singapore, in drie over-nites, is goed verlopen. Wel veel wind op de kop gehad en met de tijstroom tegen waren er uren met een snelheid van niet meer dan 1,5 knoop. In totaal misschien vanaf Langkawi een uur of zes gezeild.

Na het drukke Port Klang ís nachts te hebben gepasseerd, veel koopvaardij die zonodig gelijktijdig de haven willen verlaten, had ik het wel even gehad en ben een dag in Port Dickson gebleven. In het zwembad kon ik weer tot mijn zinnen komen. Voor het uitklaren moest ik een taxi nemen naar Port Dickson. Het kantoor van de Customs was verplaatst, maar in het oude kantoor wilde ze wel nog een Port Clearance afgeven. Een uur te vroeg voor de gunstige ebstroom ben ik uit Port Dickson vertrokken, wat genadeloos werd afgestraft. Bij Cape Rachado was de snelheid over de grond op gegeven moment nul en dreigde de Gemini te worden teruggezet.

Op de grens met Singapore ben ik voor anker gegaan aan de Maleisische kant aan de oostkant van Tanjung Piai, dichtbij de anchorage van de (mega) koopvaardij. Na op 27 juli eerst een heavy squal te hebben afgewacht, ben ik aan de tocht door een van de drukst bevaren gebieden van de wereld begonnen. Een keer kwam ik wel erg dicht in de buurt van een mamoet tanker die net, met behulp van vier sleepboten, ankerop ging. Een matroos van een van de tugs reageerde hoofdschuddend op mijn acties; ik had te laat gezien dat er beweging in het gevaarte zat. De iPhone met de Navionics kaart van Singapore bewees zeer goede diensten,. Met de kaart en de te varen route in de hand was het heel wat gemakkelijker dan steeds naar voren te moeten buigen naar de chartplotter, laat staan heen en weer te moeten lopen naar de navigatie tafel.

In Singapore kun je op het water inklaren bij immigratie. Ik moest wat lang wachten, omdat ik ze pas op het laatste moment via de VHF had opgeroepen. Dat ga ik bij het uitklaren anders doen. Naar de One15 marina is het dan nog maar een klein stukje en een half uurtje later lag de Gemini aan de hoofdsteiger van de marina. Troy, de opstapper voor de reis naar Afrika, was er even later ook.

One degree 15 is een moderne en populaire marina. Ik mag in mijn handjes knijpen dat we, na enig gepuzzel van de staf, tot de 12e augustus kunnen blijven. Er zijn hier 5 andere jachten die dezelfde reis naar Zuid Afrika gaan maken en inmiddels hebben we een vergadering gehad om de voornaamste issues door te nemen en om elkaar beter te leren kennen natuurlijk. De Amerikaanse bemanning van Revelation, Drew en Lilly, heb ik eerder in Vanuatu ontmoet. We kunnen goed met elkaar overweg en zullen tijdens de reis radiocontact onderhouden. Er zijn op de Revelation twee nieuwe bemanningsleden die zullen meevaren naar Zuid Afrika. Lilly, de schipperse, heeft besloten niet mee te gaan. Ze gaat In Zwitserland familie opzoeken.

Troy heeft zich de eerste week op de wanorde binnen de Gemini gestort. Er is nu overzicht en wonderbaarlijk genoeg, is er ruimte ontstaan om spullen te kunnen stouwen. We hebben een lange joblist. De eerste week hebben we ook besteed aan spullen verzamelen in de stad. Het is weer een feest om in Singapore te zijn. Er is een gratis shuttle van de marina naar station Harbourfront en met de metro scheuren we naar alle hoeken van de stad. De drie gecrashte laptops waren binnen 2 dagen gerepareerd. Een Honda generator 20i (met de Chinese Kipor generator heb ik het helemaal gehad) en nieuwe Epirb werden aangeschaft, veel goedkoper dan bijvoorbeeld in Thailand waar op buitenlandse spullen een heavy tax zit.


Een aantal dagen is Caney aan boord geweest, een vriendin van Troy die hij heeft leren kennen toen hij in Penang woonde. Waar mogelijk steekt ze een handje toe en ze is prettig gezelschap. Ik ken Troy van de Indonesia Rally van 2011. Hij is een Amerikaan uit Colorado en is gek op bootjes. De teamvorming met hem is veelbelovend.

Jeugdvriend Ferry (jaren 60!) die met zijn gezin in Singapore woont, heb ik een aantal keren ontmoet. We zijn naar een avant gardistisch chinees concert geweest waar de instrumentatie varieerde van klassieke chinese snaarinstrumenten tot kiezelstenen (met de mond als klankkast) en het laten druppelen van water. Met zijn gezin hebben we overheerlijke Chilly Crab gegeten (zie foto) en ik ben een avond bij ze thuis geweest.


Twee dagen voor vertrek is Troy (tijdens een stapavond) lelijk op zijn hoofd terecht gekomen. Gelukkig dat dokter Drew hem, ís morgens zeer vroeg, naar het ziekenhuis heeft begeleid waar de wond met > 10 hechtingen kon worden dicht gemaakt. Het ziet er niet naar uit dat het vertrek, dat voor maandag de 12e is gepland, moet worden uitgesteld.

We gaan eerst in IndonesiŽ bij Belitung voor anker, waar we wellicht diesel kunnen kopen (en Bintang bier). Dan op naar Selat Sunda, de als lastig bekend staande doorvaart tussen Java en Sumatra. Met het oog op de sterke tijstroom daar zullen we zorgvuldig moeten plannen. In Cocos Keeling (Australische eilanden) zullen we dan een aantal dagen blijven alvorens koers te zetten naar Rodrigues.


terug naar de reisverslagen



 Reisverslagen 2011
  -Frans

juli - november 2007
 Ecuador - Marquesas - Genootschapeilanden
  -Frans

mei - juni 2007
 Panama & Galapagos
  -Harriet & Frans

maart - april 2007
 Cartagena & Panama
  -Frans

maart - april 2007
 Curaçao - Cartagena
  -Iris & Frans

mei 2006
 Curaçao
 STRIPVERHAAL
 - Coja &Proza

april 2006
 Isla de Margarita
 - Aad & Frans

maart - april 2006
 Curaçao-Isla de Margarita
 - Stefan, Richard & Frans

mei-juni´05
  Cuba-Jamaica-Haiti-
 Curaçao
 - Toos, Wilma &Frans

april.´05
  Cuba zuidkust
 - Harriet &Frans

mrt-apr.´05
  Cuba
 - Frans

februari´05
  St Maarten-St Croix-
 Puerto Rico-
 Dom.Republiek-Haiti-
 Jamaica-Cuba
 - Art, Lies & Frans

kerst´04 - jan´05
 Kp Verden - St Maarten
 - Iris & Frans

najaar 2004
  Ned-Gran Canaria
 - Lino & Frans





All Rights Reserved 2005-2013. | www.sy-gemini.nl | Design by IMAGEPOINT