Aangepast zoeken

reisverslagen
Verslag van week 29 van het jaar 2013, door Frans
STRAITS QUAY MARINA, Maleisië

Maandag 15 juli inderdaad (eerst met een loods) van Boatlagoon, Phuket vertrokken en in een bijna rechte lijn in een over-nite naar Telaga harbour op Langkawi gevaren. De eerste 4 uur heb ik kunnen zeilen en daarna viel de wind volledig weg. Nog een langgerekte ´lijn squal´ over me heen gehad, maar voor het overige was het rustig weer. Op het anker heerlijk geslapen, ’s morgens ingeklaard en gelijk voor Langkawi uitgeklaard naar Port Dickson. Jammer dat je op Langkawi (taxfree) maar 20 liter diesel per dag meekrijgt. Ook als je zegt dat je de tax wil betalen is het antwoord "Neén!" Trouwens weer wennen aan de strakke gezichten of zou het door de Ramadan komen dat veel mensen chagrijnig zijn.

Onderweg hadden zich een aantal technische problemen voorgedaan. De oliedrukmeter gaf niks aan (opgelost, los contact), het navigatielicht op de preekstoel viel uit (opgelost, een weggecorrodeerd contact), van de laptop waar ik mee navigeer bleef het scherm zwart (moet ik laten repareren in Singapore of een nieuwe met XP) en de rolkluiver raakte op slot. Over het laatste maakte ik me enige zorgen. Een nieuwe furler (rolmechanisme) voor dat zeil komt zo maar op 5000 dollar (volgens Noel de chandler op Rebak) en zonder dat grote voorzeil kun je eigenlijk niet aan een grote reis beginnen. Op Rebak liep ik Drew and Lilly van de Revelation tegen het lijf. Drew had een verklaring voor het vastlopen van de furler. De WD40 die ik had gebruikt, verdrijft het water uit het lager van de furler, maar doet verder weinig met eventuele roest. Hij heeft een middel aan boord, CORROSION X die een verbinding aangaat met roest en daarna ook nog smeert. Hij bleek een ware fan van dit product, overigens alleen in de VS verkrijgbaar. De volgende ochtend heeft Drew me de mast in gehesen en na 5 tot 10 minuten na het aanbrengen van de ´magic oil´ schoot de furler los. "Wow, what a relief!"
De reis naar Penang verliep goed. Omdat ik er van uitging alleen met hoogwater de marina aan te kunnen lopen, ben ik eerst nog tot middernacht voor anker gegaan op een zuidpunt van Langkawi. Met hoogwater kwam ik dan ook mooi voor de poort van Straits Quay Marina te liggen om later te horen dat de geul en de haven 2 maanden geleden waren uitgebaggerd. Nou ja, "you win some, you loose some".

Zaterdagavond in Straits Quay is party night. Veel mensen op de boulevard, ´s middags een drumclass en ´s avonds een mini songfestival op een podium dat centraal in de Marina is gesitueerd. Nog geen 25 meter van het podium verwijderd, had ik dus een soort back stage ervaring. De eerste verwachting ´dat wordt een kolere herrie´ werd al snel te niet gedaan. Het waren de finalisten van eerdere contests en sommige, Chinese opera-achtige, presentaties vond ik ontroerend mooi. Dat kwam me via Whatsapp van vriend Chris er op te staan dat ik al een aardige chinees aan het worden ben.

´s Avonds laat in de Irish pub een paar pints Guiness gedronken. Schrikbarend duur (omgerekend 7 euries) en voor dat ze de rekening lieten zien, kreeg ik de mededeling dat dit happy hour prijzen waren en ik eigenlijk nog werd gematst. Daar moeten al heel wat farangs over gemekkerd hebben, trouwens in het etablissement geen Europeaan aanwezig. Alleen maar chinezen die flink aan het spenden waren met whisky´s en laarzen Tiger beer van ik schat 5 liter.
Zondag heb ik de route naar Port Dickson verkend, de reparatieklusjes gedaan en bij TESCO boodskappies gedaan. Morgen weer de Straat van Malakka in, verder op weg naar het zuiden.