picture courtesy of
Pacific Travel Guides,
hier staan nog veel meer leuke foto´s van dit gebied!
---
Zaterdagavond 3 juli hebben we in het donker de Vava’u eilanden van Tonga aangelopen. We hadden rekening te houden met een afwijking van 0.2 mijl op de Maxsea kaart. Toch scary om je boot op de kaart over land en door riffen te zien varen. In de Vauleleva baai, achter het eilandje Lotuma, zijn we met behulp van de spotlight om andere boten te kunnen lokaliseren, voor anker gegaan. Positie 18° 39. 79 S 174° 00.56 W Zo, eerst maar eens rieleksen en van het tropische baaitje genieten. Maandag is pas de eerste gelegenheid om in te klaren. Op zondag ligt het openbare Tonkinese leven volledig stil.
---
De volgende dag, 30 juni, zijn we de track op de GPS teruggevaren en heb ik een aantal uren snorkelend de bodem afgezocht, zonder resultaat. Door de kracht die er op heeft gestaan, is het anker mogelijk onder het zand getrokken.... of ik heb op een verkeerde plaats gezocht. ´s Middags zijn we op weg gegaan naar Tonga. Met wind uit de zuidoosthoek, gemiddeld rond de 15 knopen, met op 1 juli uitschieters van 25 knoop, maakten we goede voortgang. Sandra blijkt niet ingeslingerd te kunnen raken. Zodra de scheepsbewegingen gecompliceerd worden (rollen en stampen) wordt ze weer ziek. Haar wacht ´s nachts heeft ze ondanks de misselijkheid toch gelopen, de emmer en het flesje water altijd in de buurt, zodat ik de kans kreeg 4 uur aan een stuk te slapen.
---
29 juni 12.55 ned. tijd:
Even een update van Frans. Hij is gisterochtend (maandag) aangekomen op Minerva reef en is als het goed is vanmiddag weer vertrokken richting Tonga. Alles is ok aan boord van de Gemini. Vanacht zou er weer goede wind komen om door te zeilen. Morgenochtend hebben we als het goed is weer radiocontact met hem.
Groeten,
Dirma
SY Dingo
---
Op 28 juni zijn we in de vroege ochtend Noord Minerva binnengevaren. Het was hoog water en dus niet al te gemakkelijk om van enige afstand de ingang van de lagune te ontwaren, maar met de Navionics kaart konden we het rif dicht benaderen.
De twee Minerva’ s, Noord en Zuid, zijn atollen, midden in de zuidzee, van enkele mijlen in omtrek. Sinds jaar en dag worden ze door zeelieden gebruikt als schuilplaats voor voorbijtrekkende stormen. Het is er niet te diep en de ankergrond is goed. Voor een aantal yotties zijn de Minerva’ s doel op zich. Je kunt er mooi snorkelen en duiken en je op het dak van de wereld wanen. Er wonen geen mensen en je bent helemaal op jezelf aangewezen.
De reden voor ons was een tweedaags front te ontwijken met Noordenwind. Verder was ik wel nieuwsgierig geworden na al die verhalen over de Minerva’s . Er lagen reeds twee zeilboten aan de oostkant van het rif. Later kwam er een tweemaster bij die in de buurt van de GEMINI voor anker ging. Vanwege de te verwachten Noordenwind koos ik noordkant van het rif, bakboord uit bij de ingang van het atol. De eerste dag waren de omstandigheden rustig. We konden zwemmen, snorkelen en … lang slapen. De tweede dag kwam er een heftig front over. De wind draaide in zeer korte tijd van Noord naar Zuidoost en in een handomdraai was het rif waarachter we bescherming hadden gezocht, lager wal geworden. De golven bouwden snel op met 30 knopen wind en een lange ‘fetch’ (de afstand dat de golven kunnen opbouwen). Het duurde niet lang of de Gemini begon te bokken. Aan de “Grazy Diamond”, de tweemaster die zo’n 100 meter verderop lag te bokken, konden we zien hoe steil de golven waren. Niet lang daarna hoorde ik een snerpend geluid, rende naar voren om te moeten constateren dat de snubber (stormlijn op de ankerketting) was gebroken. De schavielsporen wezen er op dat de snubber uit de snubberrol was gelopen en tegen de scepterpot kapot was geschavield. Snel maakte ik met de resten nylontros een noodsnubber wat niet heeft mogen baten want enkele minuten later kon ik zien dat na een hoge golf de ketting plotsklaps slap kwam te hangen. We waren het anker kwijt en moesten als de donder van lager wal zien weg te komen. Direct de Perkins aangezet, Sandra kroop achter het roer en op mijn geschreeuwde commandos’s ( met zoveel wind is er ook veel kabaal) probeerde ze de GEMINI met de kop in de wind te houden. Toen de ankerketting eenmaal binnen was, bleek de harpsluiting aan het anker te zijn gebroken. De wartel, die veelal als zwakke schakel in het geheel wordt beschouwd, was ongeschonden. Het reserve anker, dat standaard op het achterdek klaar ligt, had ik redelijk snel vastgemaakt en we konden weer voor anker. Vanwege de voorspelling dat het Zuid oostenwind zou blijven zijn de “Grazy Diamond” en de “Gemini” vervolgens aan de zuidoostkant van het atol voor anker gegaan. Zwaar balen natuurlijk, het anker waar ik zo blij mee was al op de eerste ankerplek te moeten verliezen ...
---
DAG 6 Datum 27 juni 2010
Boordtijd 12:00 UTC 24:00
Positie 24° 49.700 S 179° 14.0' E koers 15° snelheid 5,5 knp
Dagafstand 118 M
Cum. afgelegde afstand 598 M
Afstand te gaan 77 M--> Minerva reef
Motoruren 58 uur
Wind 13 knp ZO
Weer 8/8 bewolkt; water 21°, buiten 19°, binnen 26° C
Zee golven 3 m
Gistermorgen zijn we tijdgrens gepasseerd, dus eigenlijk is het gisteren, maar we houden voor het gemak nog NZ time aan. Het tuig heb ik veranderd naar een stabiele, minder schavielende uitvoering, met uitgeboomde kluiver en het 4e rif grootzeil. Alles is vastgezet en het kan niet meer klapperen op de lompe golfbeweging. Het voordeel dat we onder een kleinere hoek voor de wind kunnen varen en meer de koers naar het doel kunnen lopen. Nadeel dat de boot meer zijwaarts schommelt waar Sandra flink last van heeft. We zeilen vannacht aan de oostkant van Minerva langs en gijpen om dan in de buurt van de ingang van het atol te komen. De bedoeling is dat bij daglicht te doen.
DINGO en KINDOFBLUE geven trouw de weerberichten door. Met CRIES n WHISPERS kunnen we geen contact meer maken.
---
DAG 5 Datum 26 juni 2010
Boordtijd 12:00 UTC 24:00
Positie 26° 45.0 S 179° 58' E koers 45° snelheid 4,5 knp (motoring)
Dagafstand 119 M
Cum. afgelegde afstand 599 M
Afstand te gaan 195 M--> Minerva reef
Motoruren 52 uur
Wind 5 knp ZO
Weer 3/8 bewolkt; water 21°, buiten 21°, binnen 23,8° C
Zee golven 1 m
Het grootste deel van dit etmaal gemotord. Mooie zonsondergang en mooie nacht met een bijna volle maan. Met deze temperaturen is het weer lekker om op zee te zijn en buiten te zitten. Jammer van het modem; kan nu niet meer mailen en weerberichten binnenhalen, dat gebeurt nu via de radio. KINDOFBLUE had voor ons de Gribs binnengehaald. CRIES n WHISPERS kunnen we helemaal niet meer ontvangen; hopelijk kunnen zij ons nog wel uitluisteren.
---
25 juni 22.30 ned. tijd:
Hallo Robert,
Ik heb net via de radio contact gehad met Frans. Alles is prima aan boord maar zijn
Pactor modem lijkt nu echt kapot te zijn. Hij kan dus niet meer emailen. Frans vraagt of je dit op zijn website wilt zetten. De positie van de Gemini 25-06-2010 20.00 UTC 26.57S 179.48E Koers 50 graden, ongeveer 5 Knp. 210 mijl te gaan naar het Minerva reef. Hier maakt de Gemini waarschijnlijk een stop om weer op goede wind te wachten.
Groet, Martin
SY Dingo
achtergrondinformatie..:
sv sequoia
wikipedia
---
DAG 4 Datum 25 juni 2010
Boordtijd 12:00 UTC 24:00
Positie 28° 16.500 S 178° 26.148' E koers 55° snelheid 7 knp (motoring)
Dagafstand 122 M
Cum. afgelegde afstand 480 M
Afstand te gaan 314 M--> Minerva reef
Motoruren 33 uur
Wind 6 knp ZO
Weer 5/8 bewolkt; water 21°, buiten 19°, binnen 22° C
Zee golven 1 m
Gistermiddag rond een uur of 2 vlakten de golven verder uit. Een lastige deining, die je zo maar van je plek kan wegstuiteren, bleef nog een tijdje. Vannacht mooi zeilweer. De koers moeten we de komende dagen, met de Oostenwind die wordt verwacht, zien te corrigeren, willen we niet bij het eiland Niui uitkomen. Het PACTOR modem, waarmee ik van zee kan emailen, gaat kuren vertonen. Eerst maar eens de contacten op corrosie nalopen. Hopelijk bereikt dit bericht jullie nog..
---
DAG 3 Datum 24 juni 2010
Boordtijd 12:00 UTC 24:00
Positie 29° 38,408 S 176° 30.020' E koers 30° snelheid 7 knp
Dagafstand 108 M
Cum. afgelegde afstand 358 M
Afstand te gaan 436 M--> Minerva reef
Motoruren 22 uur
Wind 27 knp ZO
Weer 7/8 bewolkt; water 19°, buiten 22°, binnen 21° C
Zee golven 4 m
Gistermiddag zijn we, onverhoopt, toch in slecht weer terecht gekomen. De Gribs (weerkaarten via de radio) hadden wel een zwak LOW laten zien, maar geen sterke wind en hoge golven. Het is bekend dat details, zoals een plaatselijk front, niet door de Gribs worden gezien, maar zo'n verschil snapten eigenlijk niemand van de vloot. Vreemd genoeg hadden de andere boten er niet of nauwelijks last van. CRIES AND WHISPERS had wel 30 knopen wind 's nachts gehad, maar niet de 35 die de GEMINI had met windstoten tot tegen de 45 knp. Geen pretje kan ik jullie zeggen en dan die squals. Op gegeven moment ging de windmeter helemaal rond voor dat we uit een onverwachte hoek werden geraakt met heftige wind en harde regen. Martin van de DINGO vond op een ander type weerkaart dat waar de GEMINI had gezeten twee fronten elkaar hebben ontmoet. Nou ja, het is nu al weer minder slecht en aan de horizon kan ik een beetje blauwe lucht ontwaren. Sandra weer ziek met zo'n mallemolen van een boot, dus ik heb geen oog dicht kunnen doen. Gaat allemaal goed komen. Voor de komende dagen is, nog steeds, lichte wind voorspeld.
---
DAG 2 Datum 23 juni 2010
Boordtijd 12:00 UTC 24:00
Positie 31° 43,0 S 176° 27.6' E koers 05° snelheid 5/6 knp
Dagafstand 123 M
Cum. afgelegde afstand 250 M
Afstand te gaan 544 M--> Minerva reef
Motoruren 16 uur
Wind 12 knp Oost
Weer 6/8 bewolkt; water 18°, buiten 17°, binnen 21° C
Zee golven 0,5 m
Het begin van dit etmaal stond er zo weinig wind dat we zijn gaan motoren. Vanmorgen om 7:00 uur konden we weer zeilen en het werd alsnog een prachtige zeildag. Toch wel lux met Sandra aan boord; behalve dat het merkwaardig schoon blijft kan ik steeds stukken van 4 uur slapen. Bij de andere boten gaat ook alles goed. Via het Duitse net (Albatros 8230 9:00 NZT) haalde ik vanmorgen een extra weerbericht op. CAMINATA, een Canadese boot die ik van vroeger ken, had technische problemen (de aandrijfas liep warm en dreigde de rubberen watersmering te verbranden). Op zo'n radionet, waar meerdere boten op inschakelen, kreeg hij terstond technisch advies. Dan te bedenken dat ik het vroeger niet nodig vond aan het radioverkeer mee te doen om elke dag mijn positie door te geven. Het is gewoon veiliger dat wel te doen. Frans
---
DAG 1 Datum 22 juni 2010
Boordtijd 12:00 UTC 24:00
Positie 33° 25.195' S 175° 02l.307' E koers 33 snelheid 5 kts
Dagafstand 127 M
Cum. afgelegde afstand 127 M
Afstand te gaan 1032 M --> Tonga (waarvan 668 --> Minerva reef)
Motoruren 3
Wind 10 knp Oost
Weer half bewolkt; water 17° , buiten 16° , binnen 18.7° C
Zee golven 1,5 m
Samen met nog 19 boten vertrokken uit Opua NZ. Het weatherwindow is veelbelovend wat de afwezigheid van LOWS betreft. De verwachting is veel zwakke variabele winden, dus dat betekent dat er gemotord zal moeten worden. Dat is i.i.g. beter dan 45 knp rond je oren krijgen. Twee keer per dag hebben we radiocontact met de Dingo, Cries and Whispers en vaak nog een Hollandse boot die in Fiji is. De eerste dag is goed gegaan met mooi zeilweer. Geen zieken aan boord, op de andere boten trouwens ook niet. Alles goed aan boord, Frans