De dagen lijken sneller te gaan, het blijft ook korter licht. De klusjeslijst wordt kleiner en nog 2 belangrijke zaken moet ik afwerken. Het dek staat nog niet volledig in nieuwe anti-slip verf (vandaag met die regen ging ik weer bijna op mijn giechel) en er moet boven de hoogste zaling wat nieuw touwwerk tussen maststeps en verstaging komen om te voorkomen dat de grootzeilval achter de steps blijft haken.
Met het nieuwe solar paneel er bij kan de Gemini nu zo’n 5 zonnige dagen zonder stroomdraaien met de Perkins, met een gemiddeld verbruik. Dat de accu’s niet onder de 60% van de beschikbare capaciteit dienen te komen, wisten jullie natuurlijk al. De nieuwe dynamo levert bij 1200 toeren tussen de 30 en 40 Ampère stroom, wat aanzienlijk beter is dan de nog geen 20 met de oude installatie.
De nieuwe ankerlijn voor het hekanker zit op de rol (zie foto). De zwarte spoel er naast is een cadeautje van Trevor. Daar komt een vislijn op waarmee ik ooit een Marlin hoop binnen te halen en Trevor de foto kan sturen; een dikke Mahi Mahi mag ook. De nautische kaarten heb ik rond en met de routevoorbereiding ben ik nog bezig. Het plan is nog steeds Neiafu van de Vavau eilandengroep van Tonga. Als ik de eerste 4 dagen van de oversteek maar oostelijk genoeg kan komen, moet dat lukken.
Voorlopig is het weer helemaal “uie” (zie weerkaart met veel regen en wind op de kop van Nieuw Zeeland ) en zijn de vooruitzichten ook niet best. Voor zaterdag 15 mei zie ik me niet vertrekken. En hoe langer het wachten, hoe kouder die eerste 4 dagen zullen zijn voor het bereiken van de tropen. Inmiddels heb ik mijn koudweer garderobe opgedoken uit het diepste van de buik van de Gemini en draag ik dag en nacht mijn ‘ícebreaker’ hempie van Merinowol (no worries, wel met afentoe een wasje tussendoor).
Het weer volg ik op
www.metvuw.com ( NZ naar Fiji) en
www.passageweather.com