De Gemini had te water gelaten kunnen worden ware het niet dat bij het aanslaan van de kluiver (eerste voorzeil) de slede die het zeil langs het voorstagprofiel omhoog trekt niet langs de profielen bleek te kunnen. Tom heeft de profielen gepopnageld. In plaats van verzonken pops heeft hij pops met een kop gebruikt en die koppen blokkeren nu de weg naar boven van het zeil. Om moedeloos van te worden. Martin van de Dingo was aanwezig om me te helpen. Alleen lukt dat niet: en het zeil hijsen en het zeil in een profiel van het voorstag invoeren. Gelukkig konden we het grootzeil ‘inscheren’ en was hij niet helemaal voor niets gekomen. Maandag gaat het voorstag weer naar beneden en gaat Tom de popnagels uitboren…
Dat yotties elkaar helpen is nog steeds een gangbare code. Het zijn niet alleen kleine dingen waarmee ze elkaar bijstaan. Ik heb wel eens een verhaal gehoord dat het ene jacht het andere zo’n 1000 mijl op sleeptouw had genomen om reparaties mogelijk te maken. Noodzakelijk is het niet, maar soms wordt met ruilverkeer een balans hersteld. Zo had Áron (
www.meder.hu , de Hongaarse solo zeiler met een 19 voet boot) op het rif van Tahiti een anker gevonden wat ik wel kon gebruiken en als tegenprestatie heb ik voor zijn website zijn persoonlijke introductie in het Nederlands vertaald. Soms wordt een financiële vergoeding afgesproken, meestal wanneer het een omvangrijke klus betreft en een yottie de specifieke expertise in huis heeft. Zo heeft Jasper (inmiddels weer in NL) op Curaçao het kombuis van de Gemini gerenoveerd en daar heb ik hem voor betaald. Het uurloon is meestal laag, vergelijkbaar met wat je in Nederland voor de werkster betaalt. Vaak lopen zulke transacties goed af, soms ook niet. Net als met vriendschap kunnen met de ´burenhulp´ van zeilers verhoudingen onder druk komen te staan wanneer er geld in het spel is. Dit is vooral het geval wanneer de klant geen juiste notie heeft van de aard en omvang van het werk en de rekening dan toch nog hoog uitvalt.
Ik heb hier alleen Kiwi-professionals ingezet, globaal is hun uurloon zo’n 3x wat we in Nederland voor de werkster betalen. Trevor, behalve lasser ook een aimabel mens, heeft deze week de rope wheel (lijnrol?) afgeleverd (zie op de foto onder het reddingvlot). Er komt een ankerlijn van 70 m lengte op. De blauw witte lijn op de foto was alleen om de beschikbare capaciteit te kunnen meten. De rol is voor het afmeren, uitbrengen van drogues, maar vooral voor noodsituaties. Als solo zeiler moet je snel een hekanker uit kunnen werpen, mocht, bij voorbeeld in de buurt van een rif, de motor uitvallen. Met een rol raakt de ankerlijn niet snel in de war en heb je meer control. Let op het slimme remmechanisme op de rol. Aan de ene kant een rvs veer, aan de andere kant moeren die met de hand bediend kunnen worden. Door de moeren aan/los te draaien kun je de weerstand en daarmee de afrolsnelheid regelen.