Gemini Route Logboek van Alles wat Contact
gemini op zee
<< >>
Weekbericht 28/29, Ecuador (Bahia de Caraquez) naar de Marquesas (Fatu Hiva) -FRANS
 Dag 8
Vrijdag 20 juli 2007 Boordtijd 12:00
Positie 18:00 UTC: S 3°57.1290' W 94° 36.9189'
Dagelijks afgelegde afstand: 124
Afstand te gaan: 2666
Cumulatief afgelegde afstand: 880
Motoruren totaal: 40
Koers: 218°
Wind: SE 20 knopen
Weer: matige zee, onbewolkt, 1021 millibar Temp: 25° C

Windstil is het gelukkig niet meer geweest. De wind is wel een aantal keren weggezakt tot 5 knopen. Het lijkt er op dat ik de passaatwind heb opgepakt, maar vanavond weet ik dat pas zeker.
gemini Het heen en weer slaan van het tuig op de beweging van de golven, wat gebeurt als de wind wegvalt, is het meest irritante op deze reis. En niet alles is vast te zetten. Op een ' gewone' reis zet ik op een aan de windse koers de motor bij. Door de vaart ontstaat druk in de zeilen en komt de Gemini stabieler te liggen. Op deze lange reis moet ik zuinig met de diesel omgaan. Diesel heb ik nodig om stroom te draaien en op de Marquesas is het niet gemakkelijk verkrijgbaar. Als dat tuig zo te keer gaat, is het slapen moeilijk. Ik zoek dan de meest rustige plek op. Slapen doe ik op drie plekken: de kuip, de langsbank of mijn eigen kooi in de achterhut. Voordeel van de kuip is natuurlijk dat ik in een oogopslag alle metertjes kan zien, gemakkelijk, snel de horizon kan afspieden naar eventueel scheepvaartverkeer en snel tot actie kan overgaan. Als het koud is, regent of er komt buiswater over zoek ik, op deze reis, toch liever de langsbank op. Mn eigen kooi is het meest rustig omdat je niet direct onder de mast ligt, maar het duurt langer voor je aan dek bent. Is er meer scheepvaart (dicht onder de kust, op scheepvaartroutes of druk bevaren zeeën zoals de Noordzee) hou ik intensiever de wacht. Elke 20 minuten, met behulp van de kookwekker, kijk ik dan om me heen. Het blijft echter een feit dat singlehanded je geen goede uitkijk kunt houden. Ik kies er voor genoeg slaap te krijgen om niet uitgeput te raken. Vermoeidheid is volgens mij een groter gevaar dan de verminderde uitkijk. " A delirious sailor with no energy is much more likely to weaken and make bad calls", heb ik ooit eens in een artikel gelezen en een notitie van gemaakt. Op deze 'stille' oceaan, slaap ik 1 of 2 uur achter elkaar, soms een ruk van 4 uur. Tussentijds kan ik aan de geluiden van het schip vaak horen hoe het gaat en hoef ik niet eens mijn ogen open te doen. Als de windmolen snort, de schroefas een hoog geluid maakt, het boegwater sist en ik naar lij in mijn kooi word weggedrukt, dan weet ik het: "De GEMINI gaat als een speer!"

 Dag 7
Donderdag 19 juli 2007 Boordtijd 12:00
Positie 18:00 UTC: S 3°05.10' W 92° 42.7164'
Dagelijks afgelegde afstand: 108
Afstand te gaan: 2790
Cumulatief afgelegde afstand: 756
Motoruren totaal: 39
Koers: 253°
Wind: SSW 5 knopen
Weer: vlakke zee, 50% bewolkt (altocumulus), 1021 millibar Temp: 25° C Watertemperatuur 21° C (Als gevolg van de koude Humboldt stroom, die bij Peru vandaan komt.)

Rond middernacht is het een paar uur windstil geweest. Daarna met een 'lichte koelte' in 11 uur 40 mijl afgelegd. Beter iets dan niets denk ik dan.

Al enige tijd probeerde ik weerkaarten te ontvangen. In de Caribbean lukte dat goed met het weerstation in New Orleans. Voor de Stille Oceaan niet, tot dat gisteren mijn zus Mary, mijn support aan de (Californische) wal, nieuwe uitzendtijden en frequenties mailde. Pats! Gelijk raak, zowel Point Reyes in Californie als Honolulu. Die kaarten van Honolulu komen vaak haarscherp op het scherm van mijn laptoppie, dus daar zal ik me de komende maanden het meest van bedienen. Samen met de informatie van Buoyweather (weerberichten via Sailmail) en Gribfiles (windkaarten via Sailmail) heb ik mijn koers meer naar het zuiden verlegd en vaar ik nu in het gebied waar Jimmy Cornell (zie dag 4) voor waarschuwt er weg te blijven. Ik hoop nu eerder de ZO-passaat te kunnen oppakken. (Passaatwinden, in het Engels Tradewinds, zijn ongewoon stabiele winden die meer dan 75% dezelfde kant op waaien. Op het zuidelijk halfrond is dat het ZO, op het noordelijk halfrond het NO).
gemini
Van die kortegolfradio heb ik toch maar veel plezier. (Icom 706MKIIG). Samen met een PACTOR-modem en bepaalde software, kan ik met die radio, die zowel ontvanger als zender is, emails versturen / ontvangen en weerkaarten / gribfiles ontvangen. Emails kunnen alleen uit tekst bestaan en moeten niet te lang zijn. Ze worden eerst via de zender verstuurt naar een landstation waar ze vervolgens op het internet worden gezet en vice versa. Ik maak gebruik van Sailmail, een bekend systeem voor oceaanzeilers (www.sailmail.com). Voor 100 $ per jaar kun je er gebruik van maken, maar de dagelijkse zendtijd is gelimiteerd. Vanaf de gehele Pacific zal ik berichtjes kunnen blijven versturen, gebruik makend van steeds weer andere landstations. Voorlopig zullen dat nog wel de stations in Panama, Corpus Christie en Trinidad zijn. Verder kan ik met de kortegolfradio op grote afstand met andere jachten spreken. Voor elk vaargebied bestaan er op bepaalde frequenties radionetten waar op bepaalde tijden yachties informatie uitwisselen of gewoon 'slap beppen'. Het kan zo ook een nuttig veiligheidsmiddel zijn voor een oceaanzeiler als er iets mis is. (Voor de Pacific moet ik trouwens nog uitzoeken welke radionetten operationeel zijn.)

De korte radiogolf kan grote afstanden overbruggen, omdat het de ronding van de aarde volgt; met de middengolf kan zo'n 200 mijl worden overbrugd. De marifoon (of VHF) gebruikt ultra korte radiogolven (VHF = very high frequency) en heeft een bereik ' zo ver als je kunt zien', voor de Gemini met de 23 m hoge mast is dit ongeveer 10 mijl.

Wereldwijd is de situatie zeer verschillend of je een kortegolfradio aan boord kan hebben. In Amerika bijvoorbeeld hoort de radio bij het schip. Als die eenmaal is geïnstalleerd, blijft die aan boord als een jacht wordt verkocht. De schipper krijgt een vergunning nadat hij een formulier heeft ondertekend waarin hij verklaart dat hij weet wat de regels zijn. In Australië rijdt elke auto in de 'outback' rond met een kortegolfzender en staat er een op elke boerderij. De afstanden zijn daar enorm en radio is vaak de enige communicatiemogelijkheid. In Nederland? Haha. Ik moest een semester naar de zeevaartschool en een (redelijk heavy) examen doen om het diploma Marcom A te halen, alvorens ik zo'n apparaat aan boord mocht nemen. Gelukkig was net de eis vervallen om ook in morse examen te moeten doen.

Die albatros? Neen, niet meer gezien …

 Dag 6
Woensdag 18 juli 2007 Boordtijd 12:00
Positie 18:00 UTC: S 2°34.1454' W 90° 59.5997'
Dagelijks afgelegde afstand: 92
Afstand te gaan: 2898
Cumulatief afgelegde afstand: 648
Motoruren totaal: 34
Koers: 259°
Wind: SSW 10 knopen
Weer: matige zee, 25% bewolkt, 1022 millibar Temp: 25° C

Van de vroege avond tot vannacht 2:00 uur is het windstil geweest. Uiterst irritant, vooral het kabaal van het tuig dat op de deining heen en weer gezwiept wordt. Zo veel als mogelijk heb ik het vast gezet, maar dan toch. Met oorpluggen heb ik toch nog een paar tukkies kunnen doen. Door de pluggen heen kon ik op gegeven moment de windmolen horen: Wind! Alle zeilen bleken bak te staan, dat wil zeggen, de wind kwam er van de verkeerde kant in. De windpilot stuurt niet natuurlijk zonder wind en de autopilot zet ik niet aan als er, zonder wind, niets te sturen valt. Vanaf dat moment is het een feest geweest en heb ik met ruim 50 mijl in 10 uur het daggemiddelde wat op kunnen krikken.
gemini
Om de twee dagen draai ik de eieren en elke dag controleer ik groente en fruit op verrotte exemplaren. Fruit 'met een plekkie' eet ik gelijk op. De consequentie van deze handelswijze kan zijn dat ik 4 weken lang net niet helemaal verrot fruit zit te eten. Vandaar dat ik zo nu en dan juist het mooiste exemplaar uitzoek. De bananen zijn te snel gegaan en van donkergroen bruingeel geworden. Dat wordt straks plempen. Die albatros heb ik gistermiddag weer een paar keer neer zien strijken, nu aan bakboordzijde. Waarom denk ik dat het dezelfde is? Op gegeven moment strijkt een andere albatros bij 'mijn' albatros neer. Ze laten mij voorbij varen, stijgen allebei op en ' mijn' albatros haalt me weer in en strijkt weer neer, net als al die keren daarvoor. Zijn maat/vriendin of whatever, peerde hem gewoon. Nou, wat vindt je daarvan?

 Dag 5
Dinsdag 17 juli 2007 Boordtijd 12:00
De boordklok is een uur terug gezet en komt nu overeen met de tijd op de Galapagos.
Positie 18:00 UTC: S 2°26.0923' W 89° 27.9773'
Dagelijks afgelegde afstand: 96 (over de afgelopen 25 uur)
Afstand te gaan: 2990
Cumulatief afgelegde afstand: 556
Motoruren totaal: 32
Koers: 235°
Wind: S 5-10 knopen
Weer: vlakke zee, 75% bewolkt, 1022 millibar Temp: 23° C

Niet erg opgeschoten vandaag, maar het is gelukkig niet windstil geweest. Ik weet niet wat erger is, Beaufort 8 om je oren of op de lange deining van de oceaan heen en weer geslingerd worden, zonder voortgang te maken. Je hoort bij wijze van spreken het schavielen van het materiaal. De gestage passaatwind mag ik pas na 3° S en 95° W verwachten, nog zo'n 300 mijl te gaan. Vannacht de eerste squall gehad, maar die stelde met 15-20 knoop niet veel voor.
gemini
Gistermiddag cirkelde een albatros rond de Gemini, een prachtig gezicht met die waanzinnige spanwijdte. Hij streek daarna tot 5 keer toe aan stuurboordzijde in zee neer, elke keer iets dichterbij. Het leek alsof hij mij zat te bekijken en niet de Gemini. Die beesten kunnen toch scherp zien? Zou het hem om iets anders te doen zijn geweest dan voedsel? Nieuwsgierigheid bijvoorbeeld, ja wie weet zocht hij gezelschap?

 DAG 4:
Maandag 16 juli 2007 Boordtijd 12:00
Positie 17:00 UTC: S 2°04.259' W 87° 54.316'
Dagelijks afgelegde afstand: 98
Afstand te gaan: 3086
Cumulatief afgelegde afstand: 460
Motoruren: 26
Koers: 240°
Wind: S 0 knopen
Weer: vlakke zee, 100% bewolkt, 1020 millibar Temp: 23° C

Een treurige zeildag met weinig voortgang. Er was weinig wind; de afgelopen 12 uur helemaal geen wind èn geen zon. De windmolen en zonnepanelen hebben voor de accu's nog geen ampère stroom kunnen leveren. Met de dieselmotor (dynamo) heb ik dan ook ouderwets weer flink stroom moeten draaien. Ik ben nog niet zo ver om ook de 2e koelkast af te zetten nu die nog vol zit met allerlei bederfelijke waar. De koelkast is de grootste stroomverbruiker, gevolgd door de autopilot. Als er voldoende wind staat gebruik ik de windpilot als automatische stuur, die werkt mechanisch en gebruikt geen stroom. Met weinig of geen wind val ik terug op de elektrische, computer gestuurde autopilot.
gemini
Op zich ben ik tevreden met de "elektriciteitshuishouding" aan boord. Op Curaçao heb ik (met behulp van Jim Andorra, de electroman daar) de stroomvoorziening aanzienlijk gewijzigd. Met 6 ' golfcart-accu's' van 6 volt, beschikt de Gemini nu over 12 V, 630 Ah service-accu capaciteit. Er is een accumonitor geïnstalleerd, waardoor ik op elk moment direct kan zien wat de laadtoestand is. Als de zon schijnt en het waait, hoef ik nauwelijks stroom te draaien. Op Bonaire, zonovergoten en er staat altijd de NO-passaat, heb ik in 1 week 1 uur stroom gedraaid, hoewel het niet eens noodzakelijk was.

Nu ik in zo'n windstil gebied vast hebt gezeten, ga ik mijn best doen het gebied tussen 90° - 95° W en 3° - 7° S, hoewel het op mijn route ligt, te mijden als de pest. Het staat bekend als " an extension of the doldrums with little or no wind, thundery squalls, and a heavy swell" (Jimmy Cornell). Ik ga hier om de noord (om het eens op zijn Hollands te zeggen) langs en passeer de Galapagos ten zuiden.

 DAG 3:
Zondag 15 juli 2007 Boordtijd 12:00
Positie 17:00 UTC: S 1°47.315' W 86° 19.312'
Dagelijks afgelegde afstand: 111
Afstand te gaan: 3184
Cumulatieve afgelegde afstand: 362
Motoruren: 21
Koers: 243°
Wind: S <10 knopen
Weer: matige zee, 100% bewolkt, 1020 millibar Temp: 22° C
gemini
Door de overwegend ZW wind werd de Gemini, aan de wind zeilend, te veel naar het westen gezet. Dit is richting Galapagos en dat was niet de bedoeling. Met de wind over de andere boeg werd ik te veel teruggezet. Ik heb toen besloten motorzeilend onder een hoek van 30° aan de wind meer naar het zuiden te varen, op zoek naar de passaatwinden. Op ongeveer de breedtegraad (S 1° 30) waar ik volgens de weerberichten zuid tot zuid-oostenwind kon verwachten, ben ik met motoren gestopt. Toen de wind totaal wegviel, kwam ik voor een dilemma te staan. Doormotoren en de kostbare dieselvoorraad verder aanspreken of dobberen. Het werd het laatste, 4 uur lang dobberen. Om diesel te sparen, zal ik deze reis mijn gewoonte om, zodra de snelheid onder de 2 knopen zakt de Perkins bij te zetten, af moeten leren. De dieseltank (700 L) was vol. Daarnaast heb ik 3 jugs van ieder 20 L aan dek staan. (Verbruik is tussen de 2 - 2,5 L per uur). Trouwens, met de volle watertank (800L), > 125 L aan drinkwater in jugs en de voorraden blikvoer, groenten en fruit is de Gemini zwaarder beladen dan ooit. De vaareigenschappen zijn er niet beter op geworden en de eerste 2 dagen met tussen de 25-30 knoop wind is het dek niet droog geweest. Maar ja, in principe neem je voor 2x de geplande reistijd aan voorraden mee en de Polynesische eilanden zijn ongekend duur. Vandaar dat een ieder Panama en/of Ecuador zwaar afgeladen verlaat.

Dat de kwaliteit van de blikjes varieert, heb ik gemerkt toen ik van Quito terugkwam. Alle bierblikken van het merk " PANAMA" (1 tray) waren leeggelopen. Het aluminium leek wel poreus. Gaatjes heb ik in die blikken niet kunnen ontdekken. Behalve dat de Gemini naar een café rook, zat de voorpiek, waar 7 trays bier zijn opgeslagen, vol met biervliegjes. Met flink soppen,"ja!" en flink DOOM spuiten (een insectenverdelger die mijn zus Tineke uit Afrika heeft meegenomen) heb ik de little rascals uitgerookt.
gemini
Het fruit, de uien en paprika's heb ik in netten in de gastenhut opgehangen. Zo blijft het langer goed, tenminste als het op de markt gekocht is. Fruit uit een supermarkt is gekoeld geweest en bederft sneller. Bananen eerst in zeewater dompelen, hebben yachties me geleerd, om van de insecten af te komen. De eieren, een stuk of 60, zitten in polystyreen dozen. Kartonnen dozen kunnen behalve de kippeneieren, kakkerlakeieren bevatten en daar zit je ook niet op te wachten. Als je ze regelmatig in de dozen omdraait, kunnen eieren lang mee. Het beste is in de was (kaarsvet ofzo) zetten, maar zo ver ben ik niet gegaan. Vlees of kip kan ik beperkt meenemen. Het vriesvak van de kleine koelkast is niet zo groot. De koelkist zet ik uit om stroom te sparen. Van Iris heb ik geleerd van tevoren kip of gehaktballen aan te braden en in het vet in de koelkast te zetten. Heb je tenminste 5 dagen kip. Daarna wil je echt ook wel wat anders en wordt het tijd om achter de dorada's aan te gaan. Net nog een stuk of 20 dolfijnen gezien, een grote variant, niet van die kleine druktemakers maar rustige, beetje gezapige zwemmers. Jagen die eigenlijk op dorada's ??

 DAG 2:
Zaterdag 14 juli 2007 Boordtijd 12:00
Positie 17:00 UTC: S 0°59.533' W 84° 36.405'
Dagelijks afgelegde afstand: 140
Afstand te gaan: 3295
Cumulatief afgelegde afstand: 251
Motoruren:12
Koers: 270°
Wind: ZW 15-20 knopen
Weer: matige zee, onbewolkt, 1020 millibar

Deze non-stop 3500 zeemijl (bijna 6500 km) lange reis van Ecuador naar de Marquesas zal ongetwijfeld de langste trip van mijn zeilersleven zijn en waarschijnlijk ook van de Gemini. Op de bekende zeilroutes is, vanaf de Galapagos eilanden, dit de grootste afstand zonder eilanden voor een stop-over. Een pokke-eind, ongeveer de afstand van Den Haag naar New Dehli of Brazzaville. Met een gemiddelde dagafstand van rond de 125 mijl denk/hoop ik er zo'n 25 dagen over te doen. Het zal de langste periode worden dat ik geen andere mensen zie, hoor of voel. Wie weet doe ik nog nieuwe ontdekkingen bij mezelf. De eerste twee dagen zijn niet comfortabel geweest met een ruwe zee en de darmproblemen (inmiddels onder controle). Het weer is nu wat je je wenst en la Gemini vaart met grootzeil (2 riffen), stagfok en kluiver (voor de helft ingerold) prachtig. Straks kan het al weer anders zijn.

 DAG 1:
Vrijdag 13 juli 2007 Boordtijd 12:00
Positie 17:00 UTC: S 0°48.63' W 82° 16.62'
Dagelijks afgelegde afstand: 111
Afstand te gaan: 3435
Cumulatieve afgelegde afstand: 111
Motoruren:9
Wind: W 20-25 knopen
Weer: ruwe zee, 50% bewolkt, 1020 millibar

Donderdag 12 juli om 13:00 uur vertrokken in plaats van de geplande woensdag. De Portcaptain van Manta was vergeten de Zarpe (uitklaringsbewijs) te ondertekenen. De Zarpe kwam te laat om nog een loods te regelen en met hoog water te kunnen vertrekken. Weer een dag later, nou ja. Op zee stond de wind pal west en met 20 knopen. Om snel genoeg van de kust weg te komen, ben ik gaan motoren; ik kwam al aardig in de buurt van het zuidelijk gelegen Salinas. Om 4 uur, ik was net bezig om door een vloot van trawlervissers te navigeren, hoorde en zag ik een waanzinnige fontein. Dat kon niet missen een walvis. Even latere zag ik hem boven water komen en met een vrolijke hoekduik weer de diepte opzoeken. Die staartvin is inderdaad indrukwekkend. De wind trok verder aan en bereikte 's nachts 30 knopen, waardoor de zee niet meer comfortabel was. Het voordeel is dat het met 6,5 knoop snelheid wel opschoot. Om 4 uur 's morgens bemerkte ik dat ik ' aan de race' was en niet zo'n beetje. In de kuip had ik pelpinda's zitten eten en dan kun je niet zien of je een slechte pinda in je hand hebt. Althans ik denk dat het van de pinda's komt. Om 9 uur vanmorgen kwam met een noodklap zo'n dissidente golf over de Gemini heen. Alle luiken waren dicht, behalve die boven mijn hut. Daar was niet eerder water binnengekomen. Nu wel en niet zo zuinig. Gelukkig hoef ik daar voorlopig niet te slapen. Slapen doe ik in de kuip of op de langsbank.De eerste 50 mijl uit de kust heb ik nog scheepvaart gezien, maar daarna helemaal niets.
terug naar de reisverslagen


gemini op zee

april 2006
 Isla de Margarita
 - Aad & Frans

maart - april 2006
 Curaçao-Isla de Margarita
 - Stefan, Richard & Frans

mei-juni´05
  Cuba-Jamaica-Haiti-
 Curaçao
 - Toos, Wilma &Frans

april.´05
  Cuba zuidkust
 - Harriet &Frans

mrt-apr.´05
  Cuba
 - Frans

februari´05
  St Maarten-St Croix-
 Puerto Rico-
 Dom.Republiek-Haiti-
 Jamaica-Cuba
 - Art, Lies & Frans

kerst´04 - jan´05
 Kp Verden - St Maarten
 - Iris & Frans

najaar 2004
  Ned-Gran Canaria
 - Lino & Frans


All Rights Reserved 2005-2010. http://www.sy-gemini.nl Design by IMAGEPOINT