Gemini Route Logboek van Alles wat Contact
gemini op zee
<< >>
Weekbericht 30, Ecuador (Bahia de Caraquez) naar de Marquesas (Fatu Hiva) -FRANS
 Dag 15
Vrijdag 27juli 2007 Boordtijd 12:00
Positie 19:00 UTC: S 8°36.067' W 109° 27.432'
Dagelijks afgelegde afstand: 139
Afstand te gaan: 1732
Cumulatief afgelegde afstand: 1806
Motoruren totaal: 57
Koers: 267°
Wind: SE 15 knopen
Weer: ruwe zee, 50% bewolkt, 1021 millibar Temp: 27° C
gemini
Vanaf gisteravond 8 uur is het onrustig geweest. Terwijl de lucht nog helder was ging het waaien, gevolgd door, jullie raden het al, de ene squall na de andere. Ik ga nu met zo'n zeilvoering de nacht in dat ik die tot windstoten van 35 knp niet hoef te wijzigen. Het enige wat ik nu doe is met het hoofdroer de windvaan ondersteunen in het (schuin) op de wind houden van de kont van la Gemini. Het roer zet ik dan op andere stand vast, dus ik hoef niet steeds te sturen. Golven dwars is immers niet wenselijk. Het bootje gaat meer heen en weer en er is een hoger risico van plat te gaan. Vannacht dus niet zo veel geslapen, maar dat ga ik straks inhalen.
Van het ontbijt, meestal rond een uur of acht boordtijd, is ook niet veel terecht gekomen. Met deze zeegang gaat het fornuis zo tekeer dat daar geen ketel op blijft staan. Het werd een soort 'crisisontbijt' van saltinas (zoute crackers) en rozijnen.

Eten doe ik over het algemeen goed en regelmatig. Ontbijt en avondeten en tussendoor snacks, misschien iets te veel afgezet tegen de energie die ik moet leveren. Voor het ontbijt neem ik brood met thee en meestal 2 eieren (cholesterolgehalte schijnt volgens de laatste onderzoeken wel mee te vallen….) Soms dus vliegende vis voor het ontbijt. Brood wordt met een elektrische broodbakker gebakken. Een prachtding vind ik nog steeds. Hij brandt met 600 Watt en die 25 Ampère trekt hij alleen het uur dat hij daadwerkelijk bakt (via een 1250 Watt omvormer van 12 naar 220 V ) Ik heb ruim meel, gist en melkpoeder ingekocht. Misschien wat te weinig volkoren meel in Curaçao aangeschaft. Daar houden ze in Zuid Amerika niet zo van. Tenzij het weer te slecht is, maak ik 's avonds rijst, pasta, bonen of aardappelen met, nog steeds, vlees en groenten. Vaak kook ik de groenten (kousenband, wortel, maïskolf) mee in de pot koolhydraten. Vlees (kip en biefstuk), in het vriesvak, heb ik nog voor een dag of vijf. Daarna wordt het vis, ' versgevangen' of uit blik. De blikvoorraad, in Curaçao, Panama en Ecuador verzameld, is nog zo goed als intact. Verder heb ik 5 zuurkoolvaatjes vol met pasta, rijst, meel en salsa's. De snoepkast en 2 kratjes in de voorpiek zijn (nog redelijk) vol met snacks. Favoriet: bananenchips, op de voet gevolgd door tacochips en mani (pinda's). Deze zwerver zal voorlopig niet van honger en dorst omkomen. Dat is waar ook. De drankvoorraad alcoholic en non-alcoholic is op peil. Happy hour wordt door mij in ere gehouden. Om 5 uur 's middags, de oceaan is dan op zijn mooist, neem ik mijn twee eenheden en geef ik me over aan oceanisch gemijmer.

 Dag 14
Donderdag 26juli 2007 Boordtijd 12:00
De boordklok heb ik weer een uur terug gezet nu volgens de tijd in Chihuahua. Volgens de zonetijd op zee had dat al op dag 10 gemoeten.
Positie 19:00 UTC: S 8°19.2105' W 106° 59.1180'
Dagelijks afgelegde afstand: 149 Nieuw dagrecord. Oude record, 146 zeemijl is van 13 januari 2005, tijdens de Atlantic crossing.
Afstand te gaan: 1879
Cumulatief afgelegde afstand: 1667
Motoruren totaal: 54
Koers: 263°
Zeilvoering: Kluiver te loevert. Stormfok als stagfok (wappert niet zo erg)
Wind: SE 15 knopen
Weer: ruwe zee, 10% bewolkt, 1022 millibar Temp: 27° C

Weer een goede zeildag en geen squalls. Wel een urenlange straffe wind van tegen de 20 knp. Zo schiet het lekker op. Om niet te snel naar het zuiden af te zakken, want dan kom ik bij de Gambier eilanden uit in plaats van de Marquesas, vaar ik overdag met de kluiver te loevert. Dan kan ik een meer noordelijke koers aanhouden. Als de tijd daar is zal ik toch wel moeten afkruizen of een 'correctiekoers' moeten inzetten om Fatu Hiva aan te kunnen lopen.

Hoe dat ook al weer zit met tijdzones e.d. heeft zwager Max voor me uitgezocht en ik heb de navigatieboeken er weer eens over opgeslagen. Er zijn 24 tijdzones van ieder 15 graden breed. Elke zone-meridiaan, dat is de lengtegraad die door het midden van de tijdzone loop, is deelbaar door 15. De zone strekt zich dan aan weerszijden van deze meridiaan 7.5° uit. Elke tijdzone wordt gekenmerkt door het aantal uren die je moet optellen of aftrekken om Greenwich Mean time (GMT) te krijgen. Elke zone staat voor 1 uur tijdsverschil met de naastliggende zone. GMT wordt ook wel, het veel vaker gebruikte, Universal Time Coordinated (UTC) of gewoon Z (ZULU) genoemd.
In de praktijk meandert zo'n tijdzone op het land, rekening houdend met woongebieden en politieke grenzen. Op zee wordt wèl de tijd verzet aan de grenzen van de zones. Voor mij betekent het dat ik vanaf Ecuador tot de Marquesas 4 x één uur de klok zal moeten terugzetten. De volgende keer is op 112° en 30 minuten. (De zone-meridiaan van 120° minus 7,5°) Op het land is dat Pacific Time. De laatste keer verzet ik de boordklok op 127,5° westerlengte naar Marquesas Time! Momenteel is er 7 uur tijdverschil tussen boordtijd en UTC en is er 9 uur tijdverschil met Nederland (UTC + 1 uur zone tijd + 1 uur zomertijd).
gemini
Gisteravond, toen ik het 3e rif voor de nacht er in ging zetten, was het al donker en heb ik de dekverlichting aan gezet. Plotsklaps belandde naast mij op het dek een vliegende vis, van een groot formaat, circa 30 cm. Het beestje spartelde voor zijn leven, wat er zo aandoenlijk uitzag dat ik hem overboord heb gezet. Wat schetst mijn verbazing? Vanmorgen vond ik 9 vliegende vissen aan boord. Ja, die zijn voor het ontbijt de pan in gegaan. Het is of de maan, die meer dan halfvol is, of het deklicht, of allebei, wat de vissen heeft aangetrokken. Van yachties heb ik wel eens gehoord dat ze de dinghy onder een voorzeil zetten en dan het zeil in het licht zetten. De vissen vliegen op het licht af en belanden in de dinghy.

 Dag 13
Woensdag 25juli 2007 Boordtijd 12:00
Positie 18:00 UTC: S 7°39.1051' W 104° 34.4454'
Dagelijks afgelegde afstand: 135
Afstand te gaan: 2028
Cumulatief afgelegde afstand: 1518
Motoruren totaal: 54
Koers: 230°
Wind: SSE 15 knopen
Weer: ruwe zee, 25% bewolkt, 1022 millibar Temp: 27° C

Dit is een 'vette' zeildag geweest en het ziet er naar uit dat ik het squally gebied nu achter me heb. Vannacht kwam er maar één. Ik maak me echter geen illusies dat ik geen storingen meer zal tegenkomen. Overdag heb ik de kluiver ' te loevert' gehad, ondersteund door de boom. Ik heb nog even geprobeerd de stagfok erbij te hebben om te kunnen gaan speeden, maar de zeegang maakte het onmogelijk een gestage wind in dat zeil te houden. De boom heb ik nu standby vanaf de mast op het dek geparkeerd, zodat ik hem snel kan inzetten. Ik vind het altijd wel een gedoe voor dat je die lange paal in de kluiver hebt hangen, zeker als je alleen bent.

De oceaan is prachtig. Met het heldere weer is de kleur diepblauw met zo nu en dan een golfkam waar de zon doorheen schijnt. Gegeven het feit dat de eskimo's misschien wel 25 verschillende woorden hebben om de sneeuw te beschrijven is het verwonderlijk dat zeelieden niet meer woorden hebben om de lucht en de zee te beschrijven dan met blauw, grijs of 'squally' voor luchten en vlak, matig, ruw of hoog voor de zee. Er zijn zoveel verschillende kleuren, stemmingen en sferen dat je je af en toe in een heel ander gebied waant dat de dag ervoor. Ik krijg er geen genoeg van om naar de zee en de golven te kijken en mijn gedachten er in te laten verdwalen. Favoriet is helder weer met wat stapelwolken zo'n twee uur voor zonsondergang. Het strijklicht geeft dan een donkerblauwe zee met glinsterende contouren. De wind is tusen 15-20knp zodat er hier en daar een schuimkammetje boven het potdeksel uit komt kijken. Ja, eigenlijk zoals vandaag. Een van de weinige keren dat ik als bemanningslid meedeed met een zeilrace op de Noordzee, de ijspegelrace of iets, was er ook een bevriende bankdirecteur van de schipper aan boord. Aardige man, het was zijn eerste zeereis. De lange uren wachtdraaien riepen bij hem, denk ik, verveling op. Met grappen en grollen probeerde hij de stemming er in te houden. Van mij begreep hij niet veel. "Waar zit jij toch naar te kijken?" Ga dat dan maar eens uitleggen …

 Dag 12
Dinsdag 24juli 2007 Boordtijd 12:00
Positie 18:00 UTC: S 7°19.8770' W 102° 33.3517'
Dagelijks afgelegde afstand: 125
Afstand te gaan: 2163
Cumulatief afgelegde afstand: 1383
Motoruren totaal: 51
Koers: 235°
Wind: SE 15 knopen
Weer: ruwe zee, 75% bewolkt, 1022 millibar Temp: 26° C
gemini
Gisteravond tot ongeveer middernacht is het zeer 'squally' geweest met één squall die 35-40 knp wind op de Gemini losliet (Bfrt 8). Ik had zeil geminderd, maar kennelijk niet voldoende. De zee stond in het gangboord en terwijl ik aan de kluiverlier stond te draaien keek ik recht naar beneden zo in het schuimend sop van het boegwater. De zee had zich de afgelopen paar dagen aardig kunnen opbouwen en zo nu en dan was het net ' berg en dal'. Met hoge golven kun je in combinatie met een windvlaag een schuiver maken dus heb ik uit oogpunt van veiligheid een aantal maatregelen genomen. Zo heb ik de deklast (de jugs met water, olie, diesel, de dinghy en het reserveanker) nog eens extra goed vastgezet. Voor de onverhoedse golf die de kuip in komt zetten heb ik de schotjes in de ingang gezet, gezekerd met een zeilband. Mocht je plat gaan kunnen ze er niet uit vallen of wegspoelen. Een reddingsvest met veiligheidslijn heb ik sowieso 's nachts aan als ik het dek op moet. Met zo'n zee als vannacht lijn ik me aan zodra ik een stap buiten zet, nacht of geen nacht.

Veiligheid aan boord is meer dan een aantal maatregelen nemen, heb ik van ervaren schippers geleerd. Het is een houdingsaspect dat in je moet (gaan) zitten. Bij alle handelingen die je verricht, bij alles wat er op je af komt, denk je na over je veiligheid. Nu ik solo over deze oceaan raas, hoef ik me er niet toe te zetten ook nog eens aan mijn veiligheid te denken. Een tweede kans krijg ik niet als ik van het dek schuif. Niemand die me op kan komen halen.

 Dag 11
Maandag 23 juli 2007 Boordtijd 12:00
Positie 18:00 UTC: S 6°34.436' W 100° 31.790'
Dagelijks afgelegde afstand: 129
Afstand te gaan: 2288
Cumulatief afgelegde afstand: 1258
Motoruren totaal: 46
Koers: 252°
Wind: SE 15-20 knopen
Weer: ruwe zee, 25% bewolkt, 1023 millibar Temp: 27° C
Watertemperatuur: 24° C
gemini
Vannacht een lange reeks van squalls over me heen gekregen. Een aantal met regen, maar allen met veel wind tot 35 knp. Het lukte maar niet de Gemini uitgetrimd te krijgen voor een voordewindse koers. De Engelse term voor de gewenste koers is reachen, puristische Hollanders zeggen liever met de wind ' achterlijker dan dwars'. Het is sowieso moeilijk als de wind varieert in snelheid van 15 tot 35 knp, daar moet toch een mensenhand aan te pas komen. Maar de windvaan ingesteld op 120° liet de Gemini steeds weer oploeven naar 60°. Bij nadere inspectie bleek er een bout op de stelmoer van de windvaan los te zitten. De vastgedraaide bout verbeterde het koersen, maar niet voldoende. Tot nu toe lijkt de beste techniek dat ik de stagfok strijk, die neemt de wind weg voor de kluiver en de kluiver en grootzeil (3e rif) met elkaar in balans breng. Dan stel ik de windvaan in op de gewenste koers en zet het hoofdroer zo vast dat het de windvaan ondersteunt door iets naar lij te sturen.

Vriend Chris herinnert mij regelmatig aan de noodzaak van inspectie. Als hij aan boord komt, pakt hij eerst een setje schroevendraaiers en tangen en doet ZIJN inspectierondje. Met nauwelijks verholen trots meldt hij dan het aantal losse schroeven en andere onregelmatigheden die hij heeft gevonden. Ik doe dagelijks een visueel inspectierondje, zonder tang of schroevendraaier. Tja, daar is het een en ander aan te verbeteren. Zeker nadat ik gisteren, toch min of meer toevallig, ik stond op het achterdek een banaan te eten (die zijn nu op) en inspecteerde het achterstag (de boot wordt hier tenslotte aan voortgetrokken) mijn oog op een harpsluitng van de takel van de hijskraan liet vallen. De Yamaha BB motor wordt hiermee in -en uit het water getakeld. Het asje van de bovenste harpsluiting hing er los bij!? Daar kom ik goed weg! Ik had niet graag, juist op het moment dat ik voor eerst met de dinghy Fatu Hiva wil verkennen, die Yamaha in de plomp willen zien verdwijnen.

 Dag 10
Zondag 22 juli 2007 Boordtijd 12:00
Positie 18:00 UTC: S 5°38.9417' W 98° 32.9141'
Dagelijks afgelegde afstand: 128
Afstand te gaan: 2417
Cumulatief afgelegde afstand: 1129
Motoruren totaal: 46
Koers: 273°
Wind: SE 10 knopen
Weer: matige zee met lange deining, onbewolkt, 1022 millibar Temp: 26° C
gemini
Dat was een squally night en ik ben blij met dat 3e rif. 's Avonds twee zeilzakken van de voorpiek naar de achterkajuit gesleept om de boeg meer opheffend vermogen te geven. En het werkt! Waarom heb ik daar niet eerder aan gedacht. Samen zijn die zeilzakken goed voor zo'n 60 kilo. Niet dat de Gemini plotsklaps een droogvarend schip is geworden, maar het scheelt wel in de hoeveelheid water dat overkomt en ingraven bij toenemende snelheid gebeurt niet meer.

Zo nu en dan bestudeer ik het "overzeilformaat" van de South Pacific op Maxsea, de electronische kaart, en nog steeds valt op hoeveel blauw je te zien krijgt. Vanmorgen las ik het volgende in een zeemansgids, om een idee te geven van de schaal:
· De Pacific, op zijn Nederlands de Stille oceaan of de Stille Zuidzee, beslaat meer dan een derde van de oppervlakte van de aarde en is ongeveer zo groot als de Atlantische, Indische en Arctische oceanen bij elkaar.
· Als je de hele droge landmassa van de aarde in de Pacific zou donderen, heb je nog steeds de ruimte over voor nog een continent ter grootte van Azie. Hoe vind je dat?
· De gemiddelde diepte op de oversteek van Ecuador naar de Marquesas is 4 tot 5 km. Wat voor beesten daar niet allemaal kunnen huizen …

 Dag 9
Zaterdag 21 juli 2007 Boordtijd 12:00
Positie 18:00 UTC: S 4°44.6173' W 96° 30.293'
Dagelijks afgelegde afstand: 121
Afstand te gaan: 2545
Cumulatief afgelegde afstand: 1001
Motoruren totaal: 42
Koers: 249°
Wind: SE 10 knopen
Weer: matige zee, 75 % bewolkt, 1022 millibar Temp: 25° C
gemini
Vannacht een forse squall ondergaan van meer dan 30 knp (Bfrt 7-8). Het 2e rif in het zeil, waarmee ik dacht squalls te kunnen opvangen, bleek niet afdoende. Dat wil zeggen, het grootzeil was nog te groot voor deze wind en de Gemini werd meer zijwaarts weggedrukt dan dat er snelheid werd gemaakt. Enige tijd staan dubben of ik, in het pikkedonker, dat 3e rif er in zou zetten. Elke schipper weet dat bij twijfel dat rif er al lang in had moeten zitten. Ondertussen heb ik wel enige ervaring in een rif zetten, maar ik kan het niet ' blind'. Op gegeven moment was ik zover; lifejacket om, lampie op mijn kop, gaat de wind liggen ….. squall voorbij. De les was evenwel duidelijk. Sowieso minder ik altijd zeil voor het donker wordt. Een wedstrijdzeiler zal het om te huilen vinden zoals ik de nacht inga. Ik vind het ook jammer als het een prachtige nacht wordt met een constante wind. Maar met het niet stabiele weer op deze oceaan gaat morgen echt dat 3e rif er in.

Het Nederlands voor squall zal zoiets zijn als zware (onweers)bui. Maar ja, iedere zeiler noemt zo'n wolk een squall. De wetenschappelijke naam is Cumulonimbus. Behalve regen kan er veel wind in zitten en het kan een paar uur duren. Zeilend in de passaat is een squall goed te zien met een zwarte streep aan de onderkant en soms met strepen van de regen. 's Nachts niet. De (halve) maan en de sterren schitteren achter de wolken die allen even donker zijn. Of er een squall tussen zit kun je gewoon niet zien. Als het gaat waaien omdat zo'n wolk boven de Gemini hangt en ik binnen het ruizen van de regen hoor of het gillen van de windmolen of het klapperen van een zeil dan peer ik hem naar buiten. Ik hou even stil, bekijk de metertjes (koers, windsnelheid, hoek t.o.v. de wind, snelheid over de grond) en de zeilen en bepaal wat er moet gebeuren. Meestal is dat zeil minderen door de rolkluiver in te draaien, de stand van het grootzeil ten opzichte van de wind te wijzigen of de windpilot bij te stellen. Ik weet nu ook dat het in kan houden dat er 's nachts een rif gestoken moet worden.

terug naar de reisverslagen


gemini op zee

april 2006
 Isla de Margarita
 - Aad & Frans

maart - april 2006
 Curaçao-Isla de Margarita
 - Stefan, Richard & Frans

mei-juni´05
  Cuba-Jamaica-Haiti-
 Curaçao
 - Toos, Wilma &Frans

april.´05
  Cuba zuidkust
 - Harriet &Frans

mrt-apr.´05
  Cuba
 - Frans

februari´05
  St Maarten-St Croix-
 Puerto Rico-
 Dom.Republiek-Haiti-
 Jamaica-Cuba
 - Art, Lies & Frans

kerst´04 - jan´05
 Kp Verden - St Maarten
 - Iris & Frans

najaar 2004
  Ned-Gran Canaria
 - Lino & Frans


All Rights Reserved 2005-2010. http://www.sy-gemini.nl Design by IMAGEPOINT