Aangepast zoeken
 
mei-juni´05
  Cuba-Jamaica-Haiti-
 Curaçao
 - Toos, Wilma &Frans

april.´05
  Cuba zuidkust
 - Harriet &Frans

mrt-apr.´05
  Cuba
 - Frans

februari´05
  St Maarten-St Croix-
 Puerto Rico-
 Dom.Republiek-Haiti-
 Jamaica-Cuba
 - Art, Lies & Frans

kerst´04 - jan´05
 Kp Verden - St Maarten
 - Iris & Frans

najaar 2004
  Ned-Gran Canaria
 - Lino & Frans


  30-03-2005:  van Varadero nr Havana, Marina Hemingway -FRANS


Varadero, vroeger erg populair bij ´the mob´ (de villa van Al Capone ligt aan de overkant), is nu het grootste touristenoord van Cuba. In het Canal de Paso Malo, die naam zal ook niet zo maar zijn ontstaan, zijn meerdere jachthavens. Darsena Marina wordt als enige gebruikt. Van de ruim 50 beschikbare boxen werden er, toen de Gemini daar was, zo'n 15 gebruikt. Iedere boot heeft dan ook de beschikking over een dubbele box met aan weerszijden een kade. Uiterst comfortabele afmeermogelijkheid dus. Niet verwonderlijk dat een aantal yachties Darsena als ´hurricane-hole´ aanwenden; je kunt hier aan 3 zijden je boot aan de trossen leggen. Nadeel van Darsena is de afstand tot de bewoonde wereld (1 uur lopen) en de verscherpte controle van douane en Guarda. De afstand tot de Verenigde Staten is hier immers het kleinst, circa 90 mijl.


Er is een grondige inspectie van de boot bij aankomst en vertrek, gebruik van dinghies niet toegestaan, controle van rugzak bij verlaten en terugkeren van de marina etc. Ben ik er aan gewend geraakt? Neen, ondanks de tolerante houding t.a.v. dit bizarre systeem is het veel van mijn energie blijven vragen.

 

 

 

 

In Darsena heb ik Wally en Bridget ontmoet; hij Australër, zij Duitse, afwisselend woonachtig in Canada, Florida en Varadero. Wally heeft mij diesel zien tanken en had geen mogelijkheid meer gezien om mij tijdens het tanken te waarschuwen voor vervuilde diesel. Hoewel hij mij aan een treatment tegen contamination heeft kunnen helpen, zijn later (lees de 65 uur van Harriet) toch forse problemen als gevolg van de vervuiling ontstaan. Wally heeft meerdere oceaanoversteken gemaakt en in de loop van zijn omzwervingen een aantal opvattingen over zeilen en veiligheid ontwikkeld. In de loop van 3 dagen heeft hij aan mij (het leek zo nu en dan op collegelopen) zijn ideëen uiteen gezet. Onder meer heeft Wally een kritische noot geplaatst bij de zwaarte en complexiteit van mijn itineraries. Hij zette daar tegenover: "If you like the place, why not stay there?" Op 30 maart rond een uur of 5 vertrek ik uit Varadero. Het blijkt moeilijk met weinig ruimte en snelheid de kop van de Gemini door 20 knopen wind te draaien. Een ervaringsgegeven zullen we maar zeggen. De 75 mijl naar Havana legt de Gemini in nog geen 12 uur af. Weer moet ik bijliggen om met voldoende daglicht de aanloop in te kunnen zetten. De aanloop is een eitje.... Met harde aanlandige wind zou het hier wel eens lastig kunnen worden; het rif is dichtbij en de brekers kunnen je dwars op de golven leggen als je geen snelheid kan houden.
Omdat de Guarda Frontera net met het ochtendreveil bezig is, duurt het even voor ze tot hun controle overgaan. Ze komen vervolgens dan ook op volle sterkte met immigratie, douane, hashhondje, Guarda-soldaten en wat heb je al niet meer. Er zijn momenten geweest dat ik tegelijkertijd aan boord 12 personen van de ´autoridades´ heb geteld.....
terug naar de reisverslagen
 
All Rights Reserved 2005-2010. http://www.sy-gemini.nl Design by IMAGEPOINT