Over deze reis, van SINT MAARTEN naar NEDERLAND is ook een
engelstalig blog
ZONDAG 24 MEI
Voordat we weggingen uit Bermuda, ontmoetten we Elsa van de SARK. Zij vertelde ons over een radio´netje´. Een aantal nederlandse zeilboten gaan dezelfde kant op en houden elkaar op de hoogte van positie, weer en eventuele bijzonderheden. Die mensen ken je dus eigenlijk niet, maar je deelt al gauw meer dan alleen de weersverwachting.
Batjar, Ojala, Panoramix, White Witch, Lotus, Volonté, Win2Win en de Sark.
MAANDAG 25 MEI
Stampend en slingerend baanden we ons een weg naar het noorden op zoek naar de
´westerlies´, een gebied met de juiste wind, zodat we om een hogedruk zone zónder wind heen zouden kunnen.
Dat hebben we geweten. ´s-Avonds eerst een bui zoals ik nog niet eerder heb meegemaakt. En ´s-nachts 30 knopen wind met een uiterst onstuimige zee. Frans ging niet eens naar bed.
´s-Morgens hebben we ´Commander´Weather´ gevraagd wat de beste weg zou zijn om hier uit te komen: Of de noordelijke route -die is lang en je moet veel motoren, of de oostelijke route -die is ruig maar korter. Wij kiezen oost, maar ik zal het me wel herinneren.
Er was binnen veel nat, waar het vandaan komt Joost mag het weten.
05.13 uur
05.14 uur
05.15 uur
05.42 uur
05.43 uur
DINSDAG 26 MEI
Vanmorgen speelden er weer dolfijnen voor de boeg. Hoe leuk is dat.
Die rustige wind is een verademing. Frans haalt alles uit de zeilen zodat we niet hoeven te motoren. Volgens de berichten blijft het weer een paar dagen zo.
Die avond konden we in de verte nog duidelijk het front zien waar we vandaan kwamen.
WOENSDAG 27 MEI
Ken je dat, als er een auto door de straat rijdt met zo´n heel hoog geluid, alsof er iets aanloopt? Dan slipt de V-snaar. Zo ook bij onze Perkins diesel en dat terwijl we nu noodgedwongen veel zullen moeten motoren. Weinig wind en dat wordt voorlopig niet anders. Die V-snaar aanspannen is niet ingewikkeld maar lastig, want je kunt nergens bij
Via een touw en een ´spanner´ (door die aan te draaien maak je de afstand kleiner tussen twee touwen of draden) door de ingang van de kajuit naar beneden in de machinekamer, konden we op die -snaar precies de juiste spanning zetten (+- 1/2") Gebroeders de Bouwer inde bocht, biertje verdiend vandaag!
Frans knapt een uiltje
DONDERDAG 28 MEI
Die machinekamer is ook goed om het brood te laten rijzen! Tip van het nederlandse ´'netje´
Je kan relatief maar weinig aan vers meenemen en alles bederft sneller aan boord. Regelmatig broodbakken dus, met een ietwat onregelmatig resultaat ...
Het is vooral 's-nachts nu enorm vochtig en al gevoelig kouder.
VRIJDAG 29 MEI
Als de radio-zender aan moet, dan moet de motor aan om extra stroom te leveren. Dan moeten de vislijnen wél uit het water zijn, omdat ze anders in de schroef gaan zitten. Vergeten!, Frans moest het water in. Gelukkig is het rustig weer.
ZATERDAG 30 MEI
Bij ons is het rust in de tent. De zee als een spiegel, dus het wordt motoren vandaag.
Maar dat is bij de groep nederladers die we volgen wel anders. Maarten (sy-OJALA) heeft z'n stag gebroken (metalen lijn waarmee de mast op z´n plaats wordt gehouden).
Iedereen probeert op afstand te helpen, via de radio en (sail)mail. En anderen hebben maar krap brandstof door al dat gemotor.
We moeten nog zo´n 800 nm. (ruim 1200 km ...)
terug naar de reisverslagen