Het leven is hier relatief goedkoop. Je merkt het bijvoorbeeld bij het afrekenen in de supermarkt of bij het diesel tanken. Als je de krant er op na slaat zijn ook de prijzen voor huizen en auto's opmerkelijk lager dan in Europa. Voor even meer dan een tonnetje aan euro's kun je een aardig 'bungalowtje met zeezicht ' betrekken en er zijn heel wat yachties die voor duizend euries een prachtige wagen hebben aangeschaft. Een ambachtsman of techneut rekent rond de 30 euro per uur, wat ook niet zo slecht is. Daarentegen is mobiel telefoneren hartstikke duur, schijnt een pakje sigaretten of shag omgerekend 10 euro te kosten en is de werf waar de Gemini straks komt te staan voor mij een van de duurste ooit.
picture courtesy of: www.woolpower.se
De economie van Nieuw Zeeland is traditioneel op landbouw en zuivel gebaseerd. Wol en vlees nemen een centrale plaats in (wat in Holland als biefstuk wordt verkocht daar maken ze in Nieuw Zeeland gehakt van) gevolgd door bosbouw en visserij. Ook tourisme is een 'big earner'.
Er zijn 34 miljoen schapen in Nieuw Zeeland. Met 4 miljoen inwoners lopen er dus op elke Kiwi meer dan 8 schapen rond. Nog in 1984 waren er 2x zo veel schapen. Het aantal is drastisch gekrompen door de verminderde vraag naar wol. Je zou verwachten met het tegenwoordige bewustzijn voor het milieu dat er voldoende interesse voor natuurvezels zou bestaan. Niks hoor. De prijs van wol is momenteel zo laag dat het nauwelijks nog de moeite loont schapen te scheren In november en december is de prijs dermate gekelderd dat je kunt spreken van een collaps in de wolindustrie. Men vraagt zich af of er behalve de vraag naar wol andere factoren meespelen. Moet Nieuw Zeeland de kwaliteit verhogen, moeten ze zelf tapijten gaan maken? Voor de fabricage van tapijten wordt strongwool van een crossbreed schaap gebruikt, het grootste deel van het totale aanbod. Het Merinoschaap (foto), bekend om zijn textielwol, maakt slechts een klein gedeelte van het geheel uit (6 %). Dagelijks in de kranten zijn er berichten dat Nieuw Zeeland een forse tik van de recessie meekrijgt. De werkgelegenheid is ingezakt en voor yachties is het moeilijk geworden aan werk te komen. Australië en Nieuw Zeeland waren voor hen van oudsher de landen waar ze financieel op verhaal konden komen. Nu is het zelfs moeilijk een werkvergunning te krijgen; het betreffende werk moet niet door een Nieuw-Zeelander gedaan kunnen worden.