Gemini Route Logboek van Alles wat Contact
phone home
<< reisverslagen >>
Weekbericht 01 van het jaar 2009, Town Basin, Whangarei Nieuw Zeeland– door FRANS
Positie: 35° 43.539’ S 174° 19. 739’ E
 
Whangarei
Dick en Anita van de KINDOFBLUE hadden me, samen met de bemanning van de FREE SPIRIT, uitgenodigd om bij hen in de Riverside Drive Marina oud&nieuw te vieren. Met yachties uit alle delen van de wereld (de Hollanders waren met z’n zessen wel in de meerderheid) werd het een leuke avond. Eerst BBQ’en natuurlijk en Anita had een kwisje in elkaar gedraaid. Opmerkelijk dat een aantal Kiwi’s al om een uur of 11 aftaaiden. Het lijkt wel of voor hen een BBQ het feestje is, zoiets van: vlees eten, bier drinken en dan naar bed. Om 12 uur hebben we ‘ernstvuurwerk’ met een verlopen datum afgestoken. De parachutevuurpijlen (300 meter hoog, ’s nachts tot 40 km in de omtrek zichtbaar) en de rookpotten voor overdag deden het goed, maar de meeste handstakellichten (Pains-Wessex, uiterste datum dec. 2007) lieten het afweten. Dit laatste tot ontsteltenis van de aanwezigen die vonden dat de noodsignalen aan boord het gewoon (ook jaren na de verloopdatum) moeten blijven doen. Zo’n parachute rocket kost al gauw 60 dollar en een handstakellicht 25 dollar US en elk jaar het arsenaal verversen doet bijna niemand.
Volgens de internationale koopvaardijreglementen (MSM,1999) behoren jachten langer dan 13.70 m (de Gemini is 13.64 m) aan boord te hebben:
- 4 Parachutevuurpijlen,
- 4 rode handstakellichten (zie foto),
- 4 witte handstakellichten en
- 2 oranje rooksignalen.

noodsignalen
Nu we het toch over voorschriften hebben; behalve dit ernstvuurwerk behoor je:
- een geschikt reddingvlot te hebben en
- 2 reddingboeien waarvan 1 met licht,
- een drijflijn van 18 m,
- reddingvesten voor alle bemanningsleden,
- een geschikte maritieme radio (VHF),
- een handleiding met de procedures om het schip te verlaten en een beschrijving hoe de aanwezige veiligheidsmiddelen werken
- een kopie van de SOLAS tabellen (Lifesaving signals and rescue methods).

Solas (Safety Of Life At Sea) is een internationale overeenkomst die geldt voor schepen zwaarder dan 5OO Ton. Plezierjachten vallen daar dus buiten behalve waar het gaat om hoofdstuk V van de SOLAS die voor alle zeegaande vaartuigen geldt. Zo spreken de regels over:
- het hulp verlenen aan andere vaartuigen,
- het aan boord hebben van noodsignalen,
- het voeren van een radarreflector,
- de verplichting tot het maken van een reisplanning (o.a. logboek bijhouden)
- de veiligheidsuitrusting,
- en het zorgdragen voor informatie aan land. Hiermee wordt bedoeld dat er altijd iemand op de hoogte moet zijn van de reisplannen en het aantal personen aan boord.
Je komt er dus niet onderuit veiligheidsmiddelen aan boord te hebben ook al heb je een klein jachtje. Een APK voor jachten bestaat nog niet, maar volgens mij is dat een kwestie van tijd. Er zijn altijd wel regels voor bootjes geweest. Internationaal bestaat er sinds jaar en dag het zeeaanvaringsreglement (ZAR). Op nationaal- en op clubniveau en voor bepaalde wedstrijden bestaan er heel wat reglementen die veelal van het SOLAS of MSM zijn afgeleid. Vooral landen die veel jachten ontvangen zoals de Bahama’s en de Marshalleilanden hebben zo’n regelgeving.

Een mooi 2009 aan alle lezers dezes toegewenst!

 

terug naar de reisverslagen


juli - november 2007
 Ecuador - Marquesas - Genootschapeilanden
  -Frans

mei - juni 2007
 Panama & Galapagos
  -Harriet & Frans

maart - april 2007
 Cartagena & Panama
  -Frans

maart - april 2007
 Curaçao - Cartagena
  -Iris & Frans

mei 2006
 Curaçao
 STRIPVERHAAL
 - Coja &Proza

april 2006
 Isla de Margarita
 - Aad & Frans

maart - april 2006
 Curaçao-Isla de Margarita
 - Stefan, Richard & Frans

mei-juni´05
  Cuba-Jamaica-Haiti-
 Curaçao
 - Toos, Wilma &Frans

april.´05
  Cuba zuidkust
 - Harriet &Frans

mrt-apr.´05
  Cuba
 - Frans

februari´05
  St Maarten-St Croix-
 Puerto Rico-
 Dom.Republiek-Haiti-
 Jamaica-Cuba
 - Art, Lies & Frans

kerst´04 - jan´05
 Kp Verden - St Maarten
 - Iris & Frans

najaar 2004
  Ned-Gran Canaria
 - Lino & Frans


All Rights Reserved 2005-2010 | www.sy-gemini.nl | design by IMAGEPOINT