Het is hier mooi. Na maanden- lang zee en palmbomen om me heen te hebben gehad, heb ik nu extra waardering voor de bomen en de variaties in groen van Nieuw Zeeland.
Het is het begin van de zomer. Geen hitte waardoor je loom wordt en zodra je je maar even inspant loopt te transpireren, maar een fris, helder, lenteachtig klimaat. De woongebieden die ik rond de Bay of Islands heb gezien, komen over als schoon en keurig, misschien zelfs conservatief en saai. Net als in Amerika zijn er veel gebouwen met imitatiegevels die westerse historie moeten suggereren, iets wat deze jonge natie (in 1840 was er een (schijn)verdrag tussen Maories en Britten) juist ontbeert.
Deze week heb ik de directe omgeving verder verkend en de mogelijkheden voor de GEMINI onderzocht voor reparaties, op de kant zetten en op de kant laten. In Opua zelf is een kleine supermarkt/annex postkantoor, een burgerbar, laundry en een goed gesorteerde chandlery. In de cruising club kun je eten, je vrienden ontmoeten en met WiFi op het internet. De meeste yachties kunnen probleemloos internet op hun boot ontvangen; bij mij lukt dat maar af en toe. Misschien een hardwareprobleem. Als ik het onderwaterschip van de GEMINI hier zou laten zandstralen, moet eerst de mast er af en worden opgeslagen. De bootlift zou pas eind deze maand vrij zijn. Vervolgens zou er dan met een oplegger transport zijn naar een 15 km verder gelegen werf met een zandstraalbedrijf. Van horen zeggen zou de zandstraler erg goed werk afleveren. Tenslotte zijn er meerdere mogelijkheden hier in de buurt om voor langere tijd je boot 'on the hard' achter te laten. Dinsdag ontmoette ik Hans en Dory van HAPPY MONSTER. Vorig jaar, zij zijn hier voor het 2e seizoen, hebben zij voor weinig een prachtig busje aangeschaft. Ik had de mazzel dat ik mee kon rijden naar Whangarei, samen met de bemanning van GAYA en DO-IT. Ook had ik de mazzel dat ik mee kon liften met de afspraak die DO-IT had gemaakt met 'Rudolph', het zandstraalbedrijf in Whangarei. Zij willen eveneens het onderwaterschip laten stralen, hadden zich goed in de materie verdiept en waren op dit bedrijf uitgekomen. Naast Rudolph zit Dockland 5, een werf met veel reparatiemogelijkheden en je kunt er langere tijd je boot achterlaten. Bij toeval ontmoette ik bij Dockland het transportbedrijf dat in de hele regio de boten vervoert. Het max gewicht voor de oplegger is 16 ton, de GEMINI is 18 ton …. Na zowel bij Rudolph als bij Dockland 5 goed mijn licht te hebben opgestoken, kom er op uit dat ik er het beste aan doe te verkassen en Whangarei als standplaats kies. In Whangarei, zo'n 70 mijl verderop, zou ik dan eerst in de Town Basin een plek moeten hebben. Tot half januari is het hoogseizoen in Nieuw Zeeland en zijn de marina's tjokkie.
Wanneer is ga varen blijft dus nog ff een vraag.