Dit was me het weekie wel! Dinsdag was de GEMINI ingepland om het water in te gaan. De zondag ervoor kwam ik er achter dat op een aantal plaatsen de hull zo slecht was dat er eerst gerepareerd moest worden vòòr dat er sprake kon zijn van een ‘splash’. Het eerste signaal kwam van een verdacht roestplekkie aan de buitenkant. Binnen kon ik er niet goed bij en met de lantaren zag het er nog niet eens zo slecht uit. Toch besloten de vloer er uit te zagen en te gaan bikken. Op 5 plaatsen was de huid zo slecht dat er gelast moest worden. De keuze is dan een las er op te zetten, met een patch te dubbelen of een nieuwe plaat in te lassen. Uiteindelijk zijn er 4 platen ingelast en is er op 1 plekje een las gezet. Aan de buitenkant is daarna met epoxy afgesmeerd. Binnen heb ik 5x met epoxyprimer de huid in het sop gezet.
Het had heel wat voeten in de aarde om een lasser te vinden en toestemming van de boatyard te krijgen. Het aangrenzende lasbedrijf hier (ze fabriceren nota bene boten), wilde het niet doen. De baas had ooit een explosie meegemaakt en had er gewoon geen zin in. Vanwege een mogelijk explosierisico gaf de werfbaas geen toestemming vòòr dat de dieseltank was leeggepompt en twee keer met zeep was gesopt. De Gemini werd ook prompt naar een veiliger plek verplaatst. Gelukkig kon ik aantonen dat er gelast zou worden naast de watertank en niet de dieseltank die daar onder ligt. Ik had anders een dieselpomp en lege oliedrums van het vliegveld moeten regelen. Greg (zie foto) heeft een lasbedrijf en knapt in zijn vrije tijd een stalen scheepje op hier verderop. (zie foto)
Hij was gelukkig wel bereid en bleek erg secuur te kunnen werken. Zelfs heeft hij inmiddels meer dan 40 plaatjes in zijn boot ingelast, die overigens even oud is als de Gemini (6mm staal) maar slechts 3mm plaatwerk heeft. Trouwens drie omstanders hebben mij hun patches op hun boten laten zien om me ‘bon courage’ te geven.
Oorzaak van het probleem is dat de voorbilge (waar het water van de douche en de ankerkluis wordt verzameld en, onverhoopt, het zeewater als iemand vergeet de afsluiter van het toilet dicht te draaien) gaat lozen naar de hoofdbilge als die niet tijdig wordt leeggepompt. Het looswater loopt dan over de romp, langs een ophoging van de tank. In de loop van de 23 jaar dat de Gemini rondvaart, moet het een aantal keren zijn voorgekomen dat de voorbilge is gaan overlopen. Sinds ik er mee vaar is het 1 keer voorgekomen dat een opstapper (met een bakkie op) de afsluiter van het toilet is vergeten. Lino en ik hebben toen nog nagespoeld met zoet water. Hoe dan ook het fenomeen ‘putcorrosie’ heb ik nu van dichtbij mogen meemaken.
Liz (zie week 33) zegt dat ze onderhand gek wordt van al die boys die rond haar boot cirkelen. Mij is opgevallen, dat ze ze ook allemaal aandacht geeft. Ze zoekt naar oplossingen om controle over de situatie te krijgen, bv een bordje ophangen “Ik werk tussen 9 en 5” of maar een van de boys te ‘kiezen’ (nou ja!) De heren, is mij eveneens opgevallen, zijn van zeer diverse achtergrond. Er zijn locals (die zich met hun 4 wheel truck en surfboard aandienen) en er zijn yachties uit alle windstreken van zowel megayachts (de mate aan mega schijn je te kunnen afmeten aan het aantal zalingen) als van rond de 35 voet zeilboten. Een ding hebben ze echter gemeen: het zijn allemaal surfers.