Puerto Amistad ligt aan de monding van de rivier de Chone. Inmiddels ligt La Gemini hier een maand voor anker (zie rode bootje op kaartje). Goede ankergrond trouwens; de eerste worp was raak en ik heb sindsdien niet 1 keer iets met het anker hoeven te doen, behalve de checks dan natuurlijk en af toe de ankerlier laten draaien. Een twintigtal boten in Puerto Amistad ligt aan een mooring (8 $ per dag). Het merendeel ligt voor anker en betaalt 2 $ per dag, voor het dinghydock zoals dat heet. Feitelijk betaal je voor het gebruik van de facilities van de marina zoals douches, baños, laundry, water etc. Puerto Amistad draait pas sinds 3 jaar en wordt gerund door Tripp, een Amerikaan met zijn Ecuadoriaanse vrouw. Ze hebben een mooie en goed functionerende marina opgezet. Ze runnen het als een business tot ongenoegen van een aantal kritische zeilers, waarvan sommige on low-budget, die vinden dat je als yachtie niet van yachties mag profiteren. In Ecuador is de levensstandaard laag en het is voor buitenlanders een goedkoop land om te verblijven. Je kunt hier voor 10 $ per dag ruimschoots leven. Verder zijn de mensen erg vriendelijk, het klimaat is niet te koud of te warm en het is relatief veilig. Geen wonder dat hier heel wat live-aboards zijn, overwegend Amerikanen, die hier voor een half jaar, sommigen veel langer, hun domicilie gekozen hebben. Een aantal hebben werk aan de wal en een aantal (single-handling mannen) hebben een vriendin in Bahia. Spaans is overwegend de voertaal in Amistad; dus als je hier wilt neerstrijken doe je er goed aan eerst een snelcursus Spaans te doen.
In de periode dat Harriet en ik in het binnenland zaten zijn de regels om met een boot Bahia aan te lopen of te verlaten drastisch gewijzigd. Het komt er op neer dat elke zeiler (net als op een koopvaardijschip) een lokale agent in de arm moet nemen voor het in- en uitklaren. Achtergrond is dat Ecuador ook met zijn tijd mee wil en beter het scheepvaartverkeer wil monitoren. Dat een plezierjacht heel iets anders dan een koopvaardijschip hebben ze nog niet door. Niet ieder jacht heeft radio aan boord en kan vanaf zee een agent inhuren of weet precies welke dag en uur hij Bahia zal aanlopen. Saillant detail is dat er in Bahia nog helemaal geen agenten zijn die je in kunt huren…. Het zal ook weer het een en ander gaan kosten.
Tripp is bezig agent te worden ( de gossip is natuurlijk dat het hem om de knaken te doen is). Om mij en nog een aantal yachties een exit mogelijk te maken, probeert hij als tijdelijk agent de lopende uitklaringszaken te regelen. Daartoe moet hij een brief, met een macht aan gegevens omtrent het schip, eigenaar, route etc., aan de admiraiteitl in Manta (grote havenstad) schrijven met het verzoek voor een exit uit Bahia . Mijn plan is om vrijdag 6 juli ’s morgens voor 8 uur met hoog water te vertrekken richting de Marquesas. Of dat gaat lukken ???
terug naar de reisverslagen