Woensdag 16 mei is de Gemini aan de beurt om door het kanaal te gaan. Ik heb
nog geprobeerd om het voor dinsdag voor elkaar te krijgen, omdat dan mij
bekende jachten voor transit gaan, maar dat is niet gelukt. Helaas, ik zit
nu met het probleem om aan 4 linehandlers te komen. Als je ze niet onder
yachties kan vinden, moet je ze huren ($70 each). Zit ik niet op te wachten
natuurlijk.
Vandaag, zondag, ga ik als linehandler mee op de Windsong uit Zuid Afrika om
ervaring op te doen. Veel schippers zijn toch aardig nerveus op de dag dat
ze gaan. Er gaat wel eens iets mis, net als in een Hollandse sluis. Alleen
in het Panamakanaal heb je te maken met de maalstroom van de schroef van
'oceanliners' (hun grootte is berekend op de breedte van de Panamasluizen)
of de immense waterverplaatsingen tijdens het schutten en dan kan het goed
mis gaan. In totaal wordt er ongeveer 200 miljoen liter water verplaatst
voor een schip om van de ene kant naar de andere kant te komen. De sluis aan de Atlantische kant bestaat uit 3 delen, waarmee je 85 voet
(een kleine 30 meter) omhoog gaat naar het Gatun Lake, een kunstmatig meer.
Dan zijn er twee routes waarlangs je kunt gaan. De Banana Cut schijnt de
mooiste te zijn. Na zo'n 30 mijl op het meer kom je bij de eerste sluis aan
de Pacifische kant, de Pedro Miguel sluis, waar je in een stap 31 voet zakt
naar het Miraflores Lake. Na 2 mijl komen de Miraflores sluizen, waar je in
twee stappen nog eens 54 voet zakt.
In de Miraflores sluizen kun je de Gemini donderdagmiddag live geschut zien
worden; er staat daar een webcam
www.pancanal.com op de kant.
Vandaag de mola's gefotografeerd (zie foto's) die ik voor mijn zussen heb
gekocht. Nee je kunt ze niet aantrekken. Oorspronkelijk maakten de
Kunavrouwen er wel kleding van, zij dragen die nog steeds, maar die worden
niet veel verkocht aan toeristen, want wie wil er nou met zo'n schilderij
lopen....
terug naar de reisverslagen