Aangepast zoeken

 



  reisverslagen  
Verslag van week 41 van het jaar 2011, door Frans
Naar Singapore en Kimberley zwemt de evenaar over!
Gezien de problemen met de keerkoppeling van Kindofblue, in Indonesië krijg je die niet gerepareerd, vertrekken we op 14 oktober in konvooi van 5 jachten richting Singapore. Revelation een Amerikaanse 54 voet Amel heeft de sterkste motor en zal gaan slepen. Gemini en Sea Topaz zijn de back-up slepers, de sleeptros hebben we al op maat gemaakt. Narid kan waar nodig assistentie verlenen, al is het maar meedenken bij mogelijke problemen; Dirk is een goeie techneut.
De eerste dag is er goede wind. Kindofblue gaat er van tussen en ligt binnen no time, zoals gewoonlijk, op kop. We blijven de eerste nacht doorzeilen en komen de volgende morgen vlak na zonsopgang bij de evenaar aan. Vlak voor de nul-meridiaan gaan we in 12 m water voor anker.

Kimberley, die voor het eerst in haar leven de evenaar zal overvaren, wil dit zwemmend doen en wie weet kan ze Neptunes daar mee gunstig stemmen, mocht hij aan boord komen. Even later is Narid ook van de partij die volgens hun GPS ‘knal op de evenaar’, voor anker gaan. Het is verder dan wij hadden gedacht, een paar meter verschil kan er tussen twee GPS’sen zo maar bestaan en om de geringste twijfel later uit te kunnen sluiten, zwemt Kimberley een meter of 10 extra.


En warempel, wanneer ze weer aan boord van de Gemini klimt, is Neptunes daar. Hij is kennelijk ingenomen met deze prestatie want in plaats van de gebruikelijke rotgeintjes overhandigt hij haar een oorkonde. Hoewel het nog vroeg in de ochtend is, drinken we een borreltje met dank aan Neptunes en hopen nog langer veilig over zijn zeeën te mogen varen (en zwemmen).
In de middag gaan alle boten aan de noordkant van Pulau Mesanak voor anker. De volgende ochtend gaan we om 5:00 uur weer ankerop. Er staat geen wind en Revelation sleept Kindofblue. De andere boten blijven in de buurt. Rond 09:30, voor de doorgang tussen de eilanden Batam en Bintam komt er plotsklaps zwarte rook uit de uitlaat van de Revelation en zij verliest vermogen. Gemini is de standby boot om te gaan slepen, maar Drew van de Revelation heeft snorkelend een enorme bal kelp van zijn schroef gehaald en even later kunnen ze weer verder.
Het wordt drukkend warm met meer dan 35 °C in de kajuit en dat blijkt de voorbode van een zwaar onweer met donder en bliksem vlak boven ons en zo’n zware regen dat je geen hand voor ogen kan zien. Het is druk vaarwater hier en de AIS geeft aan dat er veel schepen in de buurt zijn, alleen we zien ze niet. Het front is na een uur of twee overgetrokken en we kunnen weer zeilen. Niet voor lang want daarna zakt de wind weer helemaal in. Rond zo’n front kun je qua wind van alles verwachten.
In de Tering baai in het noorden van Batam gaan we weer met zijn allen voor anker. We hebben een palaver op de Revelation om ons voor te bereiden op de oversteek van een van de drukste shipping lanes ter wereld. Duncan en Drew zijn ex-militairen en het is mooi hoe zij dit als een militaire actie hebben voorbereid. De route is uitgezet door Duncan in waypoints. Sea Topaz gaat voorop, als verkenner, gevolgd door de sleep met daarachter in V-verband, Narid en Gemini om eventueel bijstand te verlenen, mocht de sleep breken of iets dergelijks.


De shipping lane van Singapore moeten we, gezien het drukke verkeer, ieder voor zich oversteken. Het is werkelijk indrukwekkend al die enorme tankers en containerschepen. Op het AIS scherm is het gewoon zwart en zijn er zoveel meldingen dat we het geluid moeten uitzetten. De sleep komt goed aan de overkant en, met Kimberley aan het roer, wij vervolgens ook. Er volgt dan een interessante tocht door de havens van Singapore. We moeten nog twee verkeerssystemen oversteken, maar ook dat gaat goed; het scheepvaartverkeer wordt trouwens ook minder.

Eenmaal bij Raffles marina wachten we op de Revelation-Kindofblue combinatie die een dubbele slip krijgen toegewezen, zodat ze zij aan zij de marina in kunnen varen. Narid die eerst nog, vanwege de kosten, naar Puteri marina wilde, 5 mijl de rivier op, komen op hun besluit terug en varen later ook Raffles marina binnen. Als deelnemer aan Sail Indonesia betaal je de eerste maand het halve tarief, de verbindingen naar de stad zijn veel beter en het is er gewoon gezelliger…

terug naar de reisverslagen



juli - november 2007
 Ecuador - Marquesas - Genootschapeilanden
  -Frans

mei - juni 2007
 Panama & Galapagos
  -Harriet & Frans

maart - april 2007
 Cartagena & Panama
  -Frans

maart - april 2007
 Curaçao - Cartagena
  -Iris & Frans

mei 2006
 Curaçao
 STRIPVERHAAL
 - Coja &Proza

april 2006
 Isla de Margarita
 - Aad & Frans

maart - april 2006
 Curaçao-Isla de Margarita
 - Stefan, Richard & Frans

mei-juni´05
  Cuba-Jamaica-Haiti-
 Curaçao
 - Toos, Wilma &Frans

april.´05
  Cuba zuidkust
 - Harriet &Frans

mrt-apr.´05
  Cuba
 - Frans

februari´05
  St Maarten-St Croix-
 Puerto Rico-
 Dom.Republiek-Haiti-
 Jamaica-Cuba
 - Art, Lies & Frans

kerst´04 - jan´05
 Kp Verden - St Maarten
 - Iris & Frans

najaar 2004
  Ned-Gran Canaria
 - Lino & Frans


All Rights Reserved 2005-2010. | www.sy-gemini.nl | Design by IMAGEPOINT