Deze route staat op de
kaart aangegeven
DAG 9 woensdag 03 november 2010
positie om 12:00 (01:00 UTC) 24 graden 45.674 S 152 graden 23.170 E
dagafstand de laatste 25 mijl
totaal afgelegde afstand 893 M
motoruren 117
koers 190 graden snelheid 5 kts (motorzeilend)
weer: half bewolkt, golfhoogte 1,5 m, wind SW 12 kts, temp binnen: 26 graden
Na 12:00 uur zakte de wind in, werden de golven vlakker en kon ik motorzeilend (10 grd t.o.v. de wind) op het doel af. Met de marifoon heb ik onderweg contact gemaakt met VMT Bundaberg dat hier het scheepsverkeer regelt. Mijn aankomsttijd was te laat om die dag nog te kunnen worden ingeklaard en ik werd verwezen naar de quarantaine anchorage. Om kwart over vier liet ik hier het anker zakken in de buurt van een artistieke versie van een houseboat. De bewoner begon in het Frans tegen me te schreeuwen; weer iemand die onze driekleur voor een Franse vlag verslijt.
Tegen de verwachting in (Bundaberg staat bekend als zeer streng) verliep het inklaren uiterst soepel. De douaneman, die tegelijkertijd de immigratie deed en mijn paspoort stempelde, deed wel een inspectie van de kastjes, maar hij was snel klaar, de kastjes overslaand waar hij moeilijk bij kon. Vervolgens kwam een uur later de quarantaine aan boord, gevreesd omdat ze je op kosten kunnen jagen door bijvoorbeeld de eis te stellen direct nieuwe antifouling te laten aanbrengen of een snuffelhondje uit Brisbane te laten komen die niet op cannabis maar op de aanwezigheid van termieten getrained is. Er verscheen een vriendelijke dame (met neuspiercing; niet dat het er toe doet, maar het tekent de sfeer) die gedetailleerd vragen stelde over de reis van de afgelopen vijf jaar. Waar, hoe lang, welke reparaties verricht, welke souveniers aangeschaft. Alles om de kans te kunnen inschatten of er termieten aan boord zijn. Ik kwam goed weg (weinig hout aan boord en wat er is, is gelakt of geschilderd) en kreeg een "Unconditional Certificate of Pratigue" van een jaar voor de GEMINI. Vervolgens ging ze de voorraden langs en dumpte lachend de verboden groente, fruit, eieren en bacon in een plastic zak. Ook moest de stofzuigzak geleegd in dezelfde zak. De afdeling conserven deed ze niet moeilijk over, hoewel je geen gevogelte of varkensvlees aan boord mag hebben... Voor de record nam ze als laatst foto's van het (houten) interieur en vond het geen probleem dat ik een foto van haar maakte. De gele Q-vlag kon omlaag en de GEMINI et moi mochten Australie in.
Er is al een aantal dagen een "strong wind warning" voor Queensland en een deel van New South Wales. Er heeft zich een LOW gevormd die de komende week het weer van de westelijke South Pacific gaat beheersen. Yotties die op een van de eilanden wachten om een oversteek naar Australie of Nieuw Zeeland te maken, zien mogelijk pas eind volgende week een 'weergat' ontstaan. Gezien mijn tickets was dat voor mij te laat geweest. Ik ben dus mooi op tijd binnen wil ik maar zeggen.
---
DAG 8 dinsdag 02 november 2010
positie om 12:00 (01:00 UTC) 24 graden 23.20 S 152 graden 35.52 E
dagafstand 119 M
totaal afgelegde afstand 868 M
afstand te gaan tot Bundaberg 25 M
motoruren 111
koers 245 graden snelheid 5 kts (op de motor)
weer: half bewolkt, golfhoogte 2,5 m, wind SW 15 kts, temp binnen: 28 graden
Onrustige nacht geweest met tussen 18:00 en 22:30 twee squalls met 20 kts wind en veel regen. Ik moest een aantal uren van de geplande koers af om de GEMINI aan de wind te houden. Zo dicht bij de kust gelijk weer scheepvaart en de AIS bewees weer goede diensten. Als hij piept is er echt een boot al kun je hem soms een uur later nog niet zien. In Hervey Bay stond er onverwacht een straffe Zuidwester, dus wind op de kop en waarschijnlijk ook stroom tegen want de GEMINI liep een tijdje maar twee knopen. Hopelijk kan ik voor donker de rivier op; het is nog niet duidelijk of ik in een Quarantine anchorage voor anker moet of gelijk aan een Q-dock. En laat ik maar doen wat ze zeggen straks op de marifoon want de Aussies zijn ongelooflijk streng als het om de quarantaine gaat.
---
DAG 7 maandag 01 november 2010
positie om 12:00 (01:00 UTC) 23 graden 24.75 S 154 graden 24.09 E
dagafstand 131 M
totaal afgelegde afstand 767 M
afstand te gaan tot Bundaberg 144 M
motoruren 86
koers 225 graden snelheid 6 kts (op de motor)
weer: licht bewolkt 10%, golfhoogte 2 m, wind ESE 7 kts, temp binnen: 31 graden
Het probleem met de AUTOPILOT kon gelukkig (voorlopig) worden opgelost. Op gegeven moment moest ik wel de koers wijzigen om niet op Cato reef terecht te komen. Er stond wind en de WINDPILOT had ik er voor klaargemaakt het sturen over te nemen. Bij het resetten (uit- en aandoen) bleek het regelkastje van de AUTOPILOT weer te werken... waarschijnlijk is corrosie op een elektrisch contact de oorzaak geweest. De joblist kan ik al weer aanvullen.
De wind zakte al weer snel in. Deze oversteek van de CORAL SEA zal ik me blijven herinneren als een motortocht. Minder dan de helft van de tijd heb ik kunnen zeilen. Dat het ook anders kan zijn, bleek twee weken terug bij de KAIFAI, een Australische boot met een van origine Hollandse schipper. Hij heeft twee dagen bijgelegen en droques overboord gehad om de snelheid zo veel mogelijk af te remmen en slecht weer bij Brisbane te kunnen ontwijken.
Bij de GEMINI alles goed aan boord.
DAG 6 zondag 31 oktober 2010
positie om 12:00 (01:00 UTC) 21 graden 59.95 S 156 graden 15.19 E
dagafstand 135 M
totaal afgelegde afstand 636 M
afstand te gaan tot Bundaberg 275 M
motoruren 66
koers 225 graden snelheid 6 kts (op het zeil)
weer: licht bewolkt 20%, golfhoogte 0,5 m, wind SE 6 kts, temp binnen: 31 graden
Tot 12:00 mooi zeilweer gehad, daarna zakte de wind in tot rond de 6 kts en moest de Perkins weer worden bijgezet. Het volgende technische probleem heeft zich aangediend: de koerscorrectieknoppen van de AUTOPILOT werken niet meer. De huidige koers kan ik dus niet meer veranderen. Zolang ik ruim onder WRECK reef blijf (22 gr 15 S) laat ik het voorlopig zo. De kans bestaat zodra ik ga resetten door aan/uit te doen de hele AUTOPILOT niet meer werkt. Ik heb de WINDPILOT als back-up, maar dan moet er wel wind zijn. De kleine AUTOPILOT voor besturing van de windvaan heb ik ook nog, alleen jaren niet gebruikt... De laatste keer was in 2005 met Iris op weg naar St Barth; toen was ook dat koerscorrectiekastje stuk gegaan.
Nou ja, altijd wat.
---
DAG 5 zaterdag 30 oktober 2010
positie om 12:00 (01:00 UTC) 20 graden 33.30 S 158 graden 05.82 E
dagafstand 127 M
totaal afgelegde afstand 501 M
afstand te gaan tot Bundaberg 410 M (na correctie op de kaart)
motoruren 76
koers 225 graden snelheid 6 kts (op het zeil sinds vanmorgen 9:00)
weer: licht bewolkt, golfhoogte 0,5 m, wind SSE 10 kts, temp binnen: 31 graden
Tot vanmorgen te weinig wind om te zeilen. La Grande Passage door het Chesterfield reef heb ik dan ook motorend genomen. Dat beter dan daar harde wind te hebben, waardoor de golven, vanwege het diepteverschil van enkele duizenden naar enkele honderden meters van de passage, hoog kunnen opbouwen. Omdat TAREMARO, die enkele honderden mijlen ten zuiden ook op weg is naar Australie (Coffs harbour) zwaar onweer met 50 kts wind om de oren had gekregen, had ik voor de nacht het stormtuig gezet. Je zult maar in zulk weer terecht komen terwijl je tussen de riffen vaart... Allemaal niet nodig; het was een zeer rustige nacht en nu zeil ik zeer rielekst met 12 knoopjes wind uit de goede hoek. Wat mij betreft mag dat een paar dagen zo blijven... wat natuurlijk niet het geval zal zijn. Alles goed aan boord.
DAG 4 vrijdag 29 oktober 2010
positie om 12:00 (01:00 UTC) 19 graden 46.30 S 160 graden 02.12 E
dagafstand 124 M
totaal afgelegde afstand 474 M
afstand te gaan tot Bundaberg 526 M
motoruren 46
koers 245 graden snelheid 6 kts (op de motor)
weer: licht bewolkt, golfhoogte 0,5 m, wind NW 04 kts, temp binnen: 31 graden
Vannacht van 02:00 tot 05:00 zware onweersbuien over me heen gekregen met 30 kts wind. Omdat het ook recht boven de GEMINI bliksemde, heb ik het kleine notebook en de handheld GPS in de oven gelegd (Faraday). Een aantal keren heb ik yotties ontmoet waar na een blikseminslag echt alle elektronica het had begeven en dat moet mij niet overkomen. Nu waait het te weinig om te kunnen zeilen en de komende uren zal ik dus wel gezelschap van mr Perkins houden. Alles goed aan boord.
DAG 3 donderdag 28 oktober 2010
positie om 12:00 (01:00 UTC) 18 graden 20.74 S 161 graden 37.42 E
dagafstand 122 M
totaal afgelegde afstand 350 M
afstand te gaan tot Bundaberg 650 M
motoruren 32
koers 230 graden snelheid 6 kts (zeilend)
weer: licht bewolkt, golfhoogte 1,5 m, wind E 12 kts, temp binnen: 30 graden
De GEONAV GPS doet het weer; het was de buitenstekker waar waarschijnlijk vocht in zat. Het is prachtig zeilweer. Als de wind iets meer in de zuid had gezeten was het ideaal geweest. Nu komt de wind net te veel van achteren in en tussen de riffen kan ik niet ruim afkruizen. Morgen door " la Grande Pasaage" van Chesterfield reefs. Alles goed aan boord.
DAG 2 woensdag 27 oktober 2010
positie om 12:00 (01:00 UTC) 17 graden 25.31 S 163 graden 41.48 E
dagafstand 118 M
totaal afgelegde afstand 228 M
afstand te gaan tot Bundaberg 772 M
motoruren 28
koers 240 graden snelheid 6 kts (zeilend)
weer: licht bewolkt, golfhoogte 1 m, wind SE 12 kts, temp binnen: 30 graden
Alsof er nog niet genoeg kapot gegaan is, heeft nu de GEONAV GPS het begeven. Zonder positie werkt de AIS (die me waarschuwt voor grote schepen) ook niet meer. Om spuugzat van te worden. Gelukkig heb ik nog een laptop met een GPS die het, weigerachtig, doet. Sinds 6 uur gisteravond is er wind en zeilt de GEMINI; dat is in ieder geval iets. Verder alles goed aan boord.
DAG 1 dinsdag 26 oktober 2010
positie om 12:00 (01:00 UTC) 16 graden 28.87 S 165 graden 31. 36 E
afgelegde afstand tot 12:00 uur 110 M (vanaf 25.10.2010 15:30)
afstand te gaan tot Bundaberg 890 M
motoruren 21
koers 235 graden snelheid 5 kts (op de motor)
weer: licht bewolkt, golfhoogte 0,2 m, wind WSW 5 kts, temp binnen: 33 graden
Altijd druk zo'n dag van vertrek, maar op tijd met hoogwater kunnen vertrekken. Tegenstroom in het Segund kanaal (tussen Aore en Luganville)kan tot 3,5 kts oplopen. Buiten stond een aardige deining en weinig wind. De wind laat nog steeds op zich wachten; de Perkins is nog niet uit geweest. Alles goed aan boord.
---